NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
105 - (2115) حدثنا
يحيى بن يحيى.
قال: قرأت على
مالك عن عبدالله
بن أبي بكر،
عن عباد بن
تميم؛ أن أبا
بشير
الأنصاري أخبره؛
أنه
كان مع رسول
الله صلى الله
عليه وسلم في
بعض أسفاره.
قال فأرسل
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم رسولا -
قال عبدالله
بن أبي بكر
حسبت أنه قال:
والناس في
مبيتهم - (لا
يبقين في رقبة
بعير قلادة من
وتر، أو
قلادة، إلا
قطعت).
قال مالك: أرى
ذلك من العين.
[ش
(قلادة من وتر
أو قلادة)
هكذا هو في
جميع النسخ: قلادة
من وتر أو
قلادة. فقلادة
الثانية
مرفوعة
معطوفة على
قلادة الأولى.
ومعناه أن
الراوي شك هل
قال قلادة من
وتر، أو قال
قلادة فقط، ولم
يقيدها
بالوتر.
(أرى
ذلك من العين)
أي أظن أن
النهي مختص
بمن فعل ذلك
بسبب دفع ضرر
العين. وأما
من فعله لغير
ذلك من زينة
او غيرها، فلا
بأس].
{105}
Bize Yahya b. Yahya rivayet
etti. (Dediki): Mâlik'e, Abdullah b. Ebî Bekr'den dinlediğim, onun da Abbad b.
Temim'den rivayet ettiği, ona da Ebû Beşir El-Ensârî'nin haber verdiği şu
hadîsi okudum.
Ebû Beşir seferlerinin
birinde Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) le beraber bulunuyormuş.
(Demişki): Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bir elçi gönderdi. —
Abdullah b. Ebî Bekr: Zannederim halk geceledikleri yerlerinde idi, demiş. — :
«Hiç bir devenin
boynunda kesilmedik kirişden bir gerdanlık —yahut bir gerdanlık— kalmasın!»
buyurdular.
Mâlik: «Zannederim bu
yasak nazardan dolayı olacak.» demiştir.
İzah:
Bu hadîsi Buhari ile
Ebû Dâvûd «Cihâd» bahsinde; Nesâî «Siyer»'de muhtelif râvilerden tahrîc
etmişlerdir.
İmam Malik'in sözü:
Zannederim bu nehiy gerdanlığı nazar dokunmasın diye takanlara mahsustur.
Zinet için veya başka
bir maksatla takılmasında beis yoktur, manasınadır.
Kaadî İyâd diyor ki:
«İmam Mâlik'in mezhebine göre nehiy sadece kirişe mahsustur. Başka gerdanlıklar
memnu değildir. Ulemâ nazar değmesin diye insan ve hayvanlara nüshadan maada
asılan gerdanlıkların caiz olup olmadığında ihtilâf etmişlerdir. Bâzıları
ihtiyaç yokken gerdanlık takmayı men etmiş; ihtiyaç anında nazar isabetini def
için cevaz vermiştir. Bir takımları mutlak surette caiz olduğunu
söylemişlerdir.»
Ebû Ubeyd'in beyânına
göre halk nazar isabet etmesin diye develerin boynuna kirişten gerdanlık
takarlarmış. Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) onların hiç bir işe
yaramadığını göstermek için takılmasını yasak etmiştir.
Hanefîler'den İmam
Muhammed'e göre develerin boynuna kiriş gerdanlık takmak, sıkıp da hayvanı
boğar diye men edilmiştir. Nevevî buradaki nehyin cumhura göre kerâhet-i
tenzîhiyye ifade ettiğini, bâzı ulemâya göre de kerâhet-i tahrîmiye mânâsına
geldiğini söylemiştir.