NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
16 - (2391) حدثني
حرملة بن
يحيى. أخبرنا
ابن وهب. أخبرني
يونس؛ أن ابن
شهاب أخبره عن
حمزة بن
عبدالله بن
عمر بن
الخطاب، عن
أبيه،
عن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم قال
"بينا أنا
نائم. إذ رأيت
قدحا أتيت به،
فيه لبن.
فشربت منه حتى
إني لأرى الري
يجري في
أظفاري. ثم
أعطيت فضلي
عمر بن
الخطاب".
قالوا: فما
أولت ذلك؟ يا رسول
الله! قال
"العلم".
[ش
(لبن) وأما
تفسير اللبن
بالعلم
فلاشتراكهما في
كثرة النفع
وفي أنهما سبب
الصلاح.
فاللبن غذاء
الأطفال وسبب
صلاحهم وقوت
للأبدان بعد ذلك.
والعلم سبب
لصلاح الآخرة
والدنيا].
{16}
Bana Harmele b. Yahya
rivayet etti. (Dediki): Bize İbni Vehb haber verdi. (Dediki): Bana Yûnus haber
verdi. Ona da İbni Şihab, Hamza b. Abdillah b. Ömer b. Hattab'dan, o da
babasından, o da Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den naklen haber
verdi. Şöyle buyurmuşlar :
«Bir defa ben uyurken
aniden bana getirilmiş bir tas gördüm. İçinde süt vardı. Ondan içtim. Hatta
kanıklığın tırnaklarıma cereyan ettiğini görüyordum. Sonra benden artanı Ömer
b. Hattab'a verdim.» Ashâb:
— Bunu neye te'vil ettin
ya Resûlallah dedüer.
—«İlme!..» buyurdu.
16-م - (2391) وحدثناه
قتيبة بن
سعيد. حدثنا
ليث عن عقيل. ح
وحدثنا
الحلواني
وعبد بن حميد.
كلاهما عن
يعقوب بن
إبراهيم بن
سعد. حدثنا
أبي عن صالح.
بإسناد يونس.
نحو حديثه.
{m-16}
Bize bu hadisi Kuteybe
b. Said de rivayet etti. (Dediki): Bize Leys Ukayl'den rivayet etti. H.
Bize Hulvâni ile Abd b.
Humeyd de ikisi birden Ya'kub b. İbrahim b. Sa'd'dan rivayet ettiler.
(Demişki): Bize babam, Sâlih'den Yûnus'un isnadıyla onun hadisi gibi rivayette
bulundu.
İzah:
Ebû Said rivayetini
Buhâri «Kitâbu'l-İman» ile tefsir ve ta'bir bahislerinde İbni Ömer hadisini
«Kitâbu'l-İlim»'de tahric etmiştir,
«Gömleklerin bâzıları
memelere, bâzıları da daha aşağıya varıyordu.» cümlesinden, onların daha kısa
yahut daha uzun oldukları anlaşılabilir. Hakimi, Tirmizi'nin rivayeti daha uzun
olduğunu te'yid etmektedir. Mezkûr hadisde:
«Onlardan bazısının
gömleği göbeğine, bazısmınki dizlerine, bir takımlarının da baldırlarının
yarısına iniyordu.» denilmektedir.
Tâbir ulemâsı rü'yada
gömlek görmenin din olduğunu, gömleği sürüklemenin müslümanlar arasında Nebi
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in vefatından sonra dinin güzel eserlerinin
devamı mânâsına geldiğini söylemişlerdir.
Sütün ilimle te'viline
gelince ilimle süt çok fayda vermek hususunda müşterek oldukları ve ikisi de
ıslâha sebep teşkil ettikleri içindir. Çünkü süt çocukların gıdası ve onların
bedenen kuvvetlenip salâha ermesine sebebdir. İlim ise hem dünyanın, hem
âhiretin salâhına sebep olur.