5 - باب
مَا جَاءَ فِي
السَّعْيِ
يَوْمَ الْجُمُعَةِ
5.Cuma Günü (Namaza)
Koşma Hakkında
حَدَّثَنِي
يَحْيَى،
عَنْ
مَالِكٍ،
أَنَّهُ
سَأَلَ ابْنَ
شِهَابٍ عَنْ
قَوْلِ اللَّهِ
عَزَّ
وَجَلَّ : ( يَا
أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا
إِذَا
نُودِيَ
لِلصَّلاَةِ
مِنْ يَوْمِ
الْجُمُعَةِ
فَاسْعَوْا
إِلَى ذِكْرِ
اللَّهِ )
[الجمعة : 9]
فَقَالَ
ابْنُ شِهَابٍ
: كَانَ
عُمَرُ بْنُ
الْخَطَّابِ
يَقْرَؤُهَا
إِذَا
نُودِيَ
لِلصَّلاَةِ
مِنْ يَوْمِ
الْجُمُعَةِ
فَامْضُوا
إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ.
İmam Malik îbni
Şihab'a: «Ey mu'minler! Cuma günü namaza çağrıldığında Allah'ı zikre (Cuma
namazına) koşun» [Cuma 9] ayetini sordu.
İbni Şihab da;
Ömer b. el-Hattab (r.a.) ayeti; Cuma günü nanaza çağrıldığında Allah'ın zikrine
(namaza) gidin, şeklinde okurdu diye cevap verdi.
قَالَ
مَالِكٌ :
وَإِنَّمَا
السَّعْيُ
فِي كِتَابِ
اللَّهِ
الْعَمَلُ
وَالْفِعْلُ،
يَقُولُ
اللَّهُ
تَبَارَكَ
وَتَعَالَى : (
وَإِذَا
تَوَلَّى
سَعَى فِي
الأَرْضِ )
[البقرة : 205]
وَقَالَ
تَعَالَى : (
وَأَمَّا مَنْ
جَاءَكَ
يَسْعَى
وَهُوَ
يَخْشَى ) [ عبس :
9,8] وَقَالَ : (
ثُمَّ
أَدْبَرَ
يَسْعَى )
[النازعات : 22]
وَقَالَ : (
إِنَّ سَعْيَكُمْ
لَشَتَّى ) [
الليل : 4].
قَالَ
مَالِكٌ :
فَلَيْسَ
السَّعْيُ
الَّذِي
ذَكَرَ
اللَّهُ فِي
كِتَابِهِ
بِالسَّعْي
عَلَى
الأَقْدَامِ،
وَلاَ
الاِشْتِدَادَ،
وَإِنَّمَا
عَنَى
الْعَمَلَ
وَالْفِعْلَ.
İmam Malik der
ki: Kur'anı Kerim'de geçen say kelimesi, mel ve fiil manasınadır. Şu ayetlerde
olduğu gibi:
«Dönünce
yeryüzünde fesat çıkarmak için koşar (çalışır)...»[Bakara 205]
«Fakat Rabbinin
azabından korkarak koşup gelen...»[Abese 8,9]
«Sonra koşarak
döndü.»[Naziat 22]
«Şüphesiz
sa'yiniz (amelleriniz ve çalışmalarınız) çeşit çeşittir.»[Leyl 4]
İmam Malik şöyle
demiştir: Allah Teala'nın, kitabında zikrettiği sa'y kelimesi, kişinin ne
ayaklarıyla koşması, ne de hızlı yürümesidir. Bu kelimeden murad, sadece amel
ve iş'tir.