NEVEVİ MİN HAC / TAHARE

 

MESTLER ÜZERİNE MESHETMEK

 

Ayaklara giyilmesinden sonra bir hades halinden itibaren ab-destte, mukim olanın bir gün bir gece, misafir olanın üç gün üç ge­ce mestler üzerine mesh etmesi caizdir. Mukim kişi, mesh ettikten sonra sefere çıkarsa veya durum bunun aksi olursa misafirin müddeti kadar bekleyemez.

 

Meshin sahih olmasının şartları şunlardır:

 

1) Mestleri abdesti tam aldıktan sonra giymek.

 

2) Mestlerin yıkanılması farz olan mahallin tümünü örtmesi.

 

3) Mestlerin temiz olması.

 

4)   Mestler,   misafirin  ihtiyaçlarını  gidermek  için  onlarla yürüyüp dolaşmaya dayanıklı olmalıdır. Zayıf kavle göre mestler he­lal olmalıdır.

 

En sahih kavle göre, suyun ayaklara ulaşmasına engel olma­yan dokuma mestleri mesh etmek caiz değildir. Mest üzerine giyil­miş ikinci bir mesti mesh etmek de en zahir kavle göre caiz değildir. En sahih kavle göre ön kısmı açık olup bağcıklarla bağlı olan mest­ler üzerine mesh etmek caizdir.

 

Mestin üstünü ve altım parmaklarla çizgiler halinde çekip mesh etmek sünnettir. Meshin, farz miktarı kadar olacak derecede olması yeterlidir. Mezhep alimlerince kabul edilen rivayete göre, mestin sa­dece altını ve topuk kısmını mesh etmekle farz yerine getirilmiş ol­maz. Ben diyorum ki, mestin kenarlarını mesh etmenin hükmü, mes­tin altını mesh etmenin hükmü gibidir. Allah daha iyi bilir.

 

Mesh müddetinin bitip bitmediğinden şüphe eden kimse artık mesh yapamaz. Cünüp olan kimsenin mestleri yeniden giymesi va-cibtir. Mestler üzerine mesh edip onları çıkaran kimse ayaklarını yıkamalıdır. Zayıf kavle göre ise yeniden abdest almalıdır.