NEVEVİ MİN HAC / TAHARE

 

GUSÜL VE AHKAMI

 

Ölüm, hayız, nifas, keza en sahih kavle göre doğum, penisin başı veya sünnet kısmı kadarının ön veya arka organa girmesi, mu-tad olan veya olmayan yollardan çıkan meni yıkanmayı gerektirir. Meni şu üç şeyden biri ile bilinir: Fışkırarak çıkması; dışarıya çıkması ile lezzet hasıl olması; yaş iken hamur kokusunu, kuru iken yumurta beyazının kokusunu vermesi. Bu vasıfları taşımayan meni, gusül etmeyi gerektirmez. Guslü gerektiren hususlarda kadın'ın hükmü, erkeğin hükmü gibidir.

 

Abdesti olmayan kimseye haram olan şeyler, cünüp olan kimseye de haramdır. Ayrıca cünüplünün cami'nin bir tarafından girip diğer tarafından çıkması değil de camide beklemesi haramdır. Kur'anı okuması da haramdır. Ancak Kur'an kastı olmaksızın Kur'andaki zikirleri okuması helaldir.

 

Gusül yapman'ın en az şekli şöyledir: Farzın ilk cüzü ile birlikte "Cünüplüğü kaldırmaya" veya gusül ile helal olacak bir fiile: "Namazın farzını helal kılmaya niyet ettim." gibi veya "Guslün farzını eda etmeye niyet ettim." şeklinde niyet edilir ve deri ile kılların tümü yıkanır. Ağza ve burna su vermek ise vacib değil sünnettir.

 

Gusül yapmanın en iyi şekli ise şöyledir: Önce vücudun üzerinde pislik varsa giderilir. Sonra abdest alınır. Bir kavle göre ayaklar en sonda yıkanır. Sonra vücudun kıvrım yerleri yıkanır. Daha sonra başa su dökerek saçlar hilâllamr. Bundan sonra önce sağ tarafa sonra da sol tarafa su dökülür, vücut ovulur ve her organ üçer defa yıkanır.

 

Hayız veya nifas'dan yıkanan kadın, vaginasma misk veya benzeri güzel bir koku sürmelidir. Abdest'in aksine guslü yenilemek (gusül üzerine gusül almak) sünnet değildir.

 

Abdestte kullanılan suyun bir müd'den (675 gramdan), gusülde kullanılan suyun ise, bir sa'dan (2751 veya 2700 gramdan) aşağı olmaması sünnettir. Gusülde kullanılan suyun fazlası için bir sınır yoktur.

 

Gusül etmek isteyen kişi'nin üzerinde bir necaset varsa, önce necaseti yıkamalı ve sonra gusül etmelidir. Hem gusül hem de necaset için bir defa yıkanmak yeterli değildir. Keza abdestte de hüküm böyledir. Ben diyorum ki; en sahih kavle göre necaset ve gusül için bir yıkanma yeterlidir. Allah daha iyi bilir.

 

Bir kimse cünüplük ve cuma için birlikte niyet ederek yıkanırsa, bu yıkanma her ikisi için yeterlidir. Eğer birine niyet ederek yıkanırsa, niyet ettiğine sayılır. Ben diyorum ki; bir kimseye önce hades hali vaki olur da sonra cünüp olursa veya önce cünüp olur da sonra hades hali vaki olursa, mezhep alimlerince kabul edilen rivayet'e göre, bir yıkanma her ikisi için yeterli olur. Allah daha iyi bilir.