NEVEVİ
MİN HAC / TAHARE
PİSLİĞİN
GİDERİLMESİ
Aklı
gideren her sıvı madde necistir. Köpek, domuz ve
bunların kendi eşleri ile veya başka cinsten bir hayvanla çiftleşmeleri sonucu
doğan yavruları necistir.
İnsan,
balık ve çekirge ölüsü hariç, kanı akıcı olmasa bile her canlının ölüsü necistir.
Kan, irin
ve yaradan çıkan su, mideden çıkan kusmuk, insan ile hayvan idrarı ve dışkısı, mezi, vedi, keza en sahih kavle
göre insandan başka diğer canlıların menisi necistir.
Ben diyorum ki; en sahih kavle göre köpek, domuz ve yavrularının dışında kalan
canlıların menisi temizdir. Allah daha iyi bilir.
İnsan
dışında eti yenmeyen canlıların sütü necistir. Canlıdan
koparılan parça onun meytesi hükmündedir. Eti yenen
hayvanlardan koparılan yün, tüy, kıl ve kanatlar temizdir. En sahih kavle göre,
temiz bir hayvandan olması kaydı ile alaka
(pıhtılaşmış kan), mud-ğa
(bir çiğnem et) ve vaginadaki rutubet necis değildir. İdrar ve domuz gibi aslı necis olan şeyler temizlenemezler. Ancak şarap kendiliğinden
sirkeye dönüşürse temiz olur. Keza en sahih kavle göre, şarap güneşten gölgeye
veya gölgeden güneşe nakledilerek sirkeye dönüşürse temiz olur. Şayet içine bir
şey atmak suretiyle şarap sirkeye dönüşürse temiz hale gelmiş olmaz.
Ölüm
nedeniyle necis olan derinin dış kısmı, keza meşhur
kavle göre iç kısmı tabakla temizlenir.
Tabak;
güneş ve toprakla değil, yakıcı olan bir madde ile derideki rutubet, et ve tüy
gibi fazlalıkları giderip temizlemektir. En sahih kavle göre, Tabaklama
esnasında suyu kullanmak gerekmez. Tabaklanmış deri, necis
elbise hükmünde olup sonradan su ile yıkanmalıdır.
Köpeğin
dokunup necis ettiği nesne, bir defası toprakla olmak
üzere yedi defa su ile yıkanmalıdır. En zahir kavle göre, toprağın bizzat
kullanılması şarttır. Necaset açısından domuzun hükmü köpeğin hükmü gibidir. En
sahih kavle göre, necis toprak veya sirke gibi sıvı
bir maddeyi içine çekmiş olan toprak temizlikte kullanılmaz.
Sütten
başka bir şeyle beslenmeyen erkek çocuğun idrarı ile pislenmiş yer, üzerine su
serpmekle temizlenir. Köpek ve çocuğun necaseti dışında kalan ve aynî olmayan
pislikle kirlenmiş yerin üzerinden su akıtmak yeterlidir. Pislik aynî ise,
tadının giderilmesi va-cibtir.
Giderilmesi zor olan renk veya kokunun kalması zarar vermez. Kokunun
giderilmesi hakkında bir kavil vardır. (Yani kokuyu gidermek şarttır.) Ben
diyorum ki en sahih kavle göre; beraber kalan tat ve kokunun zararı vardır.
Allah daha iyi bilir.
Pisliği
gidermede kullanılan su az ise, pisliğin üzerinden akıp gitmesi şarttır. En
sahih kavle göre necasetin bulaştığı yeri sıkmak şart değildir. En zahir kavle
göre, ğusalenin (temizlikte kullanılan su) evsafı
değişmeksizin ve ölçüsünde azalma olmaksızın necaset mahallinden ayrılırsa, ğusale ve pislenmiş yer temiz sayılır.
Su
dışındaki sıvı bir madde necis olursa temizlenemez.
Zayıf kavle göre, necis olan yağ yıkanarak
temizlenir.