NEVEVİ
MİN HAC / TAHARE
KADINLARIN
ÖZEL HALLERİ
1. Hayız
(Aybaşı Hali)
Hayız
hali en erken dokuz yaşında başlar. Hayzın en az
süresi bir gün ve bir gecedir. Bu süre ister art arda olsun, ister ayrı ayrı sürelerin toplamı ile meydana gelsin aynı hükmü ifade
eder. En fazla süresi ise gecesi ile birlikte on beş gündür. İki hayız
arasındaki temizlik müddetinin en azı on beş gün olup en fazla müddeti için
bir sınır yoktur.
Cünüplü
olana haram olan şeyler, hayızlı olan kadına da
haramdır. Hayızlı kadının mescidi kirletme korkusu
varsa, mescidin bir tarafından girip diğer tarafından çıkması da haramdır. Hayızlı kadının oruç tutması haram olup, tutamadığı farz
oruçları sonradan kaza etmesi ise vacibtir. Ancak
farz namazları kaza etmesi vacib değildir.
Erkeğin hayızlı olan karısının göbeği ile diz kapağı arasındaki
kısmı ile oynaşması -şehvetsiz olsa bile- haramdır. Zayıf kavle göre, cinsel
ilişki hariç erkeğin hayız halindeki karısı ile oynaşması haram değildir.
Hayızlı kadın,
kanaması kesilince oruç tutmak ve boşanma hariç, gusül yapmadan haram kılınan
diğer işleri yapamaz.
2. İstihaze (Özür
Kanı)
Istihaze, idrarı
tutamama özrü gibi daimi olan bir abdestsizlik halidir. Istihaze
kam, oruç tutmaya ve namaz kılmaya mani değildir. Müstehaze
kadın önce akıntı yerini yıkar ve bir bezle bağlar. Namaz vakti girince abdest
alır ve acele ederek namazını eda eder. Akıntı yerini bağlamak ve cemaatı beklemek gibi namazın maslahatı için abdest ve
namazın arasına giren gecikmenin zararı olmaz. En sahih kavle göre, namazın
maslahatı için olmayan bir gecikmenin zararı vardır. Müstehaze
olan kadının her bir farz için yeni bir abdest alması vacibtir.
Keza en sahih kavle göre, her abdest alışta sargı bezlerini yenilemesi de vacibtir.
Müstehaze kadın,
abdest aldıktan sonra adeti olmadığı halde kanı
kesilir ve tekrar başlarsa veya adetine binaen kanı bir müddet durur da kanın
kesilmesi ile tekrar başlaması arasında geçen zaman abdest alacak ve namazı
kılacak kadar geniş bir zaman ise, yeniden abdest alması vacibtir.
3. Hayız
Kanı Ve Hükmü
Bir
kadınının hayzın en erken yaşında görmekte olduğu kan
on beş günü aşmazsa geçen sürenin tümü hayız süresidir. Sarı ve bulanık renkte
olan kan, hayzın en fazla süresi olan on beş güniı aşsa bile, en sahih kavle göre hayız kanıdır. Kan hayzın en fazla müddeti olan on beş günlük süreyi aşarsa,
kadın şu hallerin birinde bulunur:
1) Mübtedie ve mümeyyize kadın: Bu adet görmeye yeni başlamış
kuvvetli (siyah) kan ile zayıf (kırmızı) kanı birbirinden ayırt edebilen
kadındır. Zayıf olan kan istihaze, kuvvetli olan kan
ise hayız kanıdır. Fakat kuvvetli olan kanın, hayzın
en az müddetinden noksan süreli olmaması ve en fazla müddeti aşmaması şarttır.
Zayıf olan kanın da temizliğin en az müddeti olan on beş günden noksan süreli
olmaması ve akışın da art arda olması şarttır.
2) Mübtedie fakat mümeyyize olmayan kadın: Bu, kuvvetli kan ile zayıf kanı birbirinden
ayırt edebilecek durumda
olmayan kadındır. Kanm tek bir renkte (siyah
veya kırmızı) aktığını görür veya kanları birbirinden ayırt etme şartlarını
yitirmiş ise en zahir kavle göre, hayız müddeti bir gün bir gecedir. Temizlik
müddeti ise yirmi dokuz gündür.
3) Mü'tade kadın: Bu daha önce hayız ve temizlik müddetini
görmüş kadındır. Hayız ve temizlik müddeti, adetinin
miktarına ve vaktine göre olur. Sözgelimi adeti ayda
beş gün hayız görmek ise, geri kalan yirmi beş gün temizlik halidir. En sahih
kavle göre, kadın bir defa hayız kanı görmekle adeti
sabit olur. En sahih kavle göre mü'tade mümeyyize
olan kadının hayız ve temizlik hali, adetine göre
değil de temyizle (kuvvetli ile zayıf kanı birbirinden ayırt etmekle) sabit
olur. Bir kadın sözgelimi her ayın ilk beş gününde hayız hali görüyorsa, yirmi
beş gün temizlik hali olarak adet edinmiştir. Şayet müstehaze
olur ve ayın ilk on gününde kuvvetli kanı, geri kalan günlerde ise zayıf kanı
görürse, kuvvetli kan hayız kanıdır.
4)
Mütehayyire: Bu, adet görmüş fakat kuvvetli kan ile zayıf kanı bir birinden
ayırt edemeyen, adetinin vakit ve miktarını unutan
kadındır. Bir kavle göre mütehayyire kadının adeti, mübtedie kadının adeti gibidir. Yani hayzın
süresi bir gün bir gecedir. Temizlik süresi ise yirmi dokuz gündür. Meşhur
kavle göre mütehayyire kadının ihtiyatlı davranması vacibtir.
Yani kocasının kendisi ile cinsel ilişkide bulunması,
Kur'ân'a
dokunması ve namaz dışında
Kur'ân'ı okuması
haramdır. Mütehayyire kadın, farz namazlarını devamlı kılmalıdır. Keza en sahih
kavle göre nafile namazları da kılabilir. Ancak vakit girdikten sonra her farz
namaz için gusül etmelidir. Zira kanın kesilmiş olma ihtimali vardır.
Mütehayyire
kadının, geçireceği sürenin temizlik süresi olacağı ihtimali olduğundan
ramazan orucunu tutması lazımdır. Bu ihtimalden dolayı ramazan ayından sonra
da tam bir ay oruç tutar. Böylece her bir aydan on dört gün olmak üzere toplam
yirmi sekiz gün oruç tutmuş olur. Sonra bir ayın on sekizinci günün başından üç
gün ve sonundan üç gün olmak üzere altı gün oruç tutar. Böylece geriye kalan
iki günü kaza etmiş olur. Bir gün oruç tutmakla bir günü kaza etmesi de
mümkündür. Bunun için bir ayın birinci, üçüncü ve on yedinci günlerini oruçla
geçirerek kazaya kalan bir günü telafi etmiş olur.
Mütehayyire
kadın adetinin bir kısmını unutmuş ise, kesin bildiği
ile amel eder.
Mütehayyire,
geçireceği sürenin temizlik veya hayız süresi olması ihtimali bulunduğundan;
cinsi ilişki hususunda hayızlı kadının tabi olduğu
hükümlere tabidir. İbadet konusunda ise, temiz olan kadın gibi davranır. Şayet
kanının kesilme ihtimali varsa, her farz namaz için gusül etmesi vacibtir. En zahir kavle göre, hayzm
en az süresi içerisinde hamile veya temiz kadından akan kan hayız kanıdır.
4. Nifas (Lohusalik)
Doğum
yapan kadının vaginasmdan doğumdan biraz sonra akan
kandır. En az süresi bir anlıktır. En fazla süresi altmış, ortalama süresi
kırk gündür. Hayızlı kadına haram olan şeyler nifaslı kadın için de haramdır. Hayız kanının en fazla
süresi on beş günden fazla olabileceği gibi, nifas
kanı da altmış günden fazla olabilir. Nifas süresi
altmış günden fazla olan kadın, ibadet ve diğer hususlarda özürlü kadın gibi
davranır.