NEVEVİ
MİN HAC / NAMAZ
GENEL
BİLDİLER
Bir gün
bir gecede beş vakit namaz farz kılınmıştır. Bu namazlar şunlardır:
1- Öğle Namazı: İlk vakti, güneşin istiva
noktasından batıya kayması anında başlar. Son vakti ise, güneş tam istiva
noktasında iken bulunan gölgeye ek olarak, bir şeyin gölgesi kendi misli oluncaya
kadar devam eder.
2- İkindi
Namazı: Öğlenin son vakti ikindi namazının ilk vakti olup güneş batmcaya kadar
devam eder. İhtiyari vakti ise, bir şeyin gölgesi onun iki misli oluncaya
kadar geciktirmemektir.
3- Akşam
Namazı: İlk vakti,
güneşin batmasıyla başlar. İmanım ilk kavline göre kırmızı şafak
batmcaya kadar devam eder. İmamın son kavline göre ise akşam namazının vakti,
abdest alıp avret yerlerini kapatmak, ezan okuyup kamet almak ve beş rekâtlı
bir namazı kılmcaya kadar geçen zaman kadardır. Bir kimse vaktinde akşam
namazını kılmaya başlar da kırmızı şafak batmcaya kadar devam ederse, en sahih
kavle göre namazı caizdir. Ben diyorum ki; İmamın son kavli en zahir kavildir.
Allah daha iyi bilir.
4- Yatsı Namazı: İlk vakti kırmızı şafağın
ufukta kaybolması ile başlar, fecr-i sadığın doğmasına kadar devam eder.
İhtiyari vakti ise, namazı gecenin üçte birine kadar geciktirmemektir. Bir
kavle göre ise, gecenin yarısına kadar geciktirmemektir.
5- Sabah
Namazı: İlk vakti fecr-i sadığın doğmasından itibaren başlar. Fecr-i sadık,
doğu ufkunda yatay olarak yayılan aydınlıktır. Bu vakit güneş doğuncaya kadar
devam eder. İhtiyari vakti ise, namazı aydınlığın meydana gelmesine kadar
geciktirmemektir.
Ben
diyorum ki; akşama "işa / yatsı" demek, yatsıya da "atame /
karanlık" demek mekruhtur. Yatsı namazını kılmadan uyumak, namazı
kıldıktan sonra zikir, ilim müzakeresi gibi hayırlı olan konuşmalar dışında başka
şeyleri konuşmak mekruhtur. Allah daha iyi bilir.
Acele
ederek namazları ilk vakitte kılmak sünnettir. Bir kavle göre yatsıyı ihtiyari
vakte kadar geciktirmek daha faziletlidir.
Şiddetli
sıcakta öğle namazını havanın serinlemesine kadar geciktirmek sünnettir. En
sahih kavle göre, namazı havanın serinlemesine kadar geciktirmek, sıcağı fazla
olan Hicaz gibi beldelere ve uzaktan gelip mescitte namazı cemaatle kılmak
isteyenlere mahsus bir durumdur.
Bir
bölümü kendi vakti içerisinde kılınan namaza eda namazı denir. En sahih kavle
göre namazın bir rekâtı vakit içerisinde vuku bulursa, namaz tümüyle eda
edilmiş olur. Kendi vakti içerisinde kılınmayan namaza kaza namazı denir.
Bir kimse
namaz vaktinin girip girmediğini bilmiyorsa, varsa virdine ve benzeri şeylere
göre içtihat ederek namazını kılar. Namazı vaktinden önce kıldığına kani olan,
en zahir kavle göre sonradan kaza etmelidir. Vakitten önce veya sonra
kıldığını bilmiyorsa kaza etmez.
Kaza
namazları acele üzere kaza edilmelidir. Namazları kaza ederken namazlar arası
tertibe riayet etmek ve vaktin çıkma korkusu yoksa, kaza namazlarını vakit
namazlarından önce kılmak sünnettir.
Güneş tam
istivada (semanın ortasında) iken namaz kılmak mekruhtur. Ancak cuma günü
istiva vaktinde namaz kılmak mekruh değildir. Sabah namazından sonra güneş bir
mızrak boyu yükselinceye kadar ve ikindi namazından sonra güneş batmcaya kadar
nafile namaz kılmak mekruhtur. Ancak geçmiş namazları, ay ve güneş tutulması
namazı, tahiyyat'ül'mescit ve şükür secdesi gibi bir sebebe dayalı namazları bu
vakitlerde kılmak mekruh değildir. En sahih kavle göre, mekruh vakitlerde Mekke
hareminde nafile namaz kılmak mekruh değildir.