NEVEVİ
MİN HAC / NAMAZ
NAFİLE
NAMAZLAR
Nafile
namazlar iki kısımdır:
1-
Cemaatle kılınması sünnet olmayan nafile namazlar: Bunlar farz namazlara tabi
olarak kılman revâtib sünnetlerdir. Revâtib sünnetler sabah namazından önce,
öğle namazından önce ve sonra ve akşam ve yatsı namazlarından sonra kılman
ikişer rekât sünnetlerdir.
Zayıf
kavle göre yatsı namazına bağlı kılman sünnetler revâtib değildir. Başka bir
zayıf kavle göre öğlen namazından önce ve Öğlenr den sonra kılman dört rekât
sünnet; bir başka zayıf kavle göre, ikindi namazından önce kılman dört rekât
sünnet revatiptir. Sünnetlerin tümü revatiptir. Ancak müekked sünnetler
konusunda ihtilâf vardır. Zayıf kavle göre akşam namazından Önce kılman hafif
iki rekât sünnet revâtibtir. Ben diyorum ki; en sahih kavle göre, akşam
namazından önce kılman iki rekât namaz sünnettir. Zira Buhari'nin Sahihi'ne
aldığı hadiste akşam namazından önce iki rekât sünnet emredilmiştir. Cuma
namazından sonra dört rekât kılmak, öğle namazından önce kılman sünnetleri
cuma namazından önce kılmak sünnettir. Allah daha iyi bilir.
Vitir
namazı da cemaatle kılınmayan revâtib sünnetlerdendir. En azı bir en çoğu on
bir rekâttır. Zayıf kavle göre, vitir namazı on üç rekâttır. Bir rekâttan fazla
kılmak isteyenin her iki rekâtta bir selâm verip, rekâtlar arasına fasıla
koyması daha faziletlidir. Vitrin tümünü birleştirerek bir teşehhütle kılmak
veya son iki rekâtta iki teşehhüt okuyarak vitrin tümünü birleştirip kılmak da
caizdir.
Vitir
sünnetinin vakti yatsı namazı kılındıktan sonra başlar, fecr-i sadığın doğuşuna
kadar devam eder. Zayıf kavle göre vitri kılmanın şartı, yatsı namazından
sonra bir rekât dahi olsa nafile bir namaz kıldıktan sonra kılmaktır.
Vitri
teheccüt namazından sonra kılmak sünnettir. Bir kimse, önce bir rekat vitri
kılar da sonra teheccüdü kılarsa, bir daha vitri iade etmez. Zayıf kavle göre,
bir rekat daha kılarak vitri şef (iki rekat) yapar, sonra vitrin geri kalanını
iade eder.
Ramazan
ayının ikinci yarısından itibaren vitrin son rekaatide, sabah namazında
okunduğu gibi kunut duasını okumak sünnettir. Zayıf kavle göre, sene boyunca
vitirde kunutu okumak sünnettir. Vitirde kunut duasını okumadan önce şu duayı
okumak sünnettir:
Ben
diyorum ki en sahih kavle göre, bu dua kunuttan sonra okunur. Teravihten sonra
vitiri cemaatle kılmak sünnettir. Allah daha iyi bilir.
Cemaatle
kılınmayan sünnetlerden bir tanesi de duha (kuşluk) namazıdır. En azı iki
rekât, en çoğu on iki rekâttır. Vakti, güneş bir mızrak boyu yükseldikten sonra
başlar, zeval vaktine kadar devam eder.
Tahiyyatü'l-mescid
de cemaatla kılınmayan sünnetlerden olup iki rekaattır. Mescide giren kişi
henüz oturmadan bir farzı veya başka bir nafileyi kılarsa, bu sünneti eda
etmiş sayılır. En sahih kavle göre bir rekâtlık namazla bu sünnet ifa edilmiş
olmaz. Ben diyorum ki; cenaze namazı, tilâvet ve şükür secdeleriyle de bu
sünnet ifa edilmiş olmaz. En sahih kavle göre, -kısa aralıklarla da olsa-
camiye giriş ve çıkışlar tekerrür ettikçe bu sünnet de tekerrür eder. Allah daha
iyi bilir.
Farzlardan
önceki revâtib sünnetlerin vakti, farzın vakti girdikten sonra başlar.
Farzlardan sonra kılman sünnetlerin vakti ise farz kılındıktan sonra başlar ve
farzın vakti çıkınca bu sünnetlerin de vakti çıkmış olur. Vakti belli olup da
vaktinde kılınmayan kuşluk ve bayram namazı gibi nafile sünnetlerin kaza
edilmesi, en zahir kavle göre sünnettir.
2-
Cemaatle kılınması sünnet olan nafile namazlar: Bunlar bayram, ay ve güneş
tutulması ve yağmur duası namazı gibi namazlardır. Bu nafileler, cemaatle
kılınması sünnet olmayan nafilelerden faziletlidir. En sahih kavle göre revâtib
sünnetler, teravihlerden faziletlidir.
Teravihi
cemaatle kılmak sünnettir. Bir vakte veya bir sebebe bağlı olmayan nafileleri
cemaatle kılmak sünnet değildir. Rekât sayısı birden fazla olan nafileler
kılınırken namazın sonunda veya iki rekâtte bir veya her rekâtte teşehhüd
okunur. Ben diyorum ki; en sahih kavle göre her rekâtta teşehhüd okunmaz.
Allah daha iyi bilir.
Bir kimse
birkaç rekâta niyet ederek nafile namaza başlar da sonra rekât sayısını
azaltmak veya çoğaltmak ister ve niyetini değiştirmeden rekât sayısını
çoğaltır veya azaltırsa namazı batıl olur.
Bir kimse
iki rekâtlı nafile bir namaza niyet eder de yanılarak üçüncü rekâta kalkarsa,
en sahih kavle göre oturur, teşehhüdü okur ve sonra dilerse bir rekât daha
kılmak niyetiyle kalkar, o rekâtı da kılar ve sonunda sehiv secdesi yapar.
Dilerse oturup teşehhüdü okur ve sehiv secdesi yaptıktan sonra selâm verir.
Ben diyorum
ki; gece kılman nâfîle namazlar daha faziletlidir. Sonra gün ortasında kılman
nafile namazlar ve daha sonra günün sonunda kılman nafile namazlar gelir.
Nâfîle namazlarda her iki rekâtta bir selâm vermek sünnettir.
Teheccüd
namazı kılmak da sünnettir. Her geceyi devamlı namaz kılmakla geçirmek
mekruhtur. Her iki bayram gecesi gibi bazı geceleri ihya etmek ise sünnettir.
Yalnız cuma gecelerini teheccüde tahsis etmek ve teheccüd namazını alışkanlık
haline getiren kimsenin onu terk etmesi mekrutur. Allah daha iyi bilir.