NEVEVİ
MİN HAC / NAMAZ
BAYRAM
NAMAZI
Bayram
namazı müekked sünnettir. Zayıf kavle göre ise farz-ı kifayedir. Cemaatle
kılınması meşru kılınmıştır. Cemaatsiz kılmak da sünnet olduğu gibi, köle, kadın
ve misafir için de sünnettir. Vakti, güneşin doğmasıyla başlar zeval vaktine
kadar devam eder. Güneş bir mızrak boyu yükselinceye kadar namazı geciktirmek
sünnettir.
Bayram
namazı iki rekât halinde kılınır. İhram tekbirinden sonra iftitah duası okunduktan
sonra zevaid denilen yedi tekbir alınır. Her iki tekbir arasında orta uzunlukta
bir ayet okunacak kadar bir fasıla verilir. Tekbirler arasında tahlil, tekbir
ve Allah'ı yücelten bir lafız okunur.
Sonra
euzu besmele çekilir, fatiha ve bir sure okunur, ikinci rekâtta ise, kıraatten
önce beş tekbir alınır. Tekbirler alınırken eller omuz hizasına kadar
kaldırılır. Tekbirleri almak, farz veya eb'ad değildir. Bu itibarla bir kimse,
tekbirleri almayı unutur ve kıraate başlarsa tekbirlerin vaktini kaçırmış
olur, artık tekbir alamaz. Ancak İmamın ilk kavline göre rükûa varmamışsa
tekbirleri alır.
Birinci
rekâtta fatihadan sonra "Kaf", ikinci rekâtta ise
"İktarebe" suresinin tümünü cehren okumak ve namazdan sonra iki hutbe
okumak sünnettir. Her iki hutbenin rüknü, cuma namazında okunan hutbenin rüknü
gibidir.
Hatip
cemaate Ramazan Bayramı hutbesinde fıtır sadakası, Kurban Bayramı hutbesinde
ise Kurban hakkında bilgi verir. Birinci hutbede art arda dokuz, ikinci hutbede
ise yedi tekbir alır.
Bayram
namazı için bilinen şekli ile yıkanmak sünnettir. Yıkanmanın vakti gecenin
yarısından itibaren, bir kavle göre ise fecrin doğuşu ile başlar. Cuma
namazında olduğu gibi bayram namazına giderken de güzel koku sürünmek ve güzel
elbiseleri giyinerek süslenmek sünnettir.
Bayram
namazını camide kılmak daha faziletlidir. Zayıf kavle göre ise; bir mazeret
yoksa sahrada kılmak daha faziletlidir. İmam sahraya çıkarsa, gitmeye gücü
yetmeyen zayıf kimselere bayram namazını kıldıracak bir imam tayin eder.
Bayram
namazına giderken bir yoldan gitmek, dönerken başka bir yoldan dönmek,
cemaatin camiye erken gitmesi, imamın ise namaz vaktinde camiye gitmesi
sünnettir. Kurban Bayramında acele ederek ilk vakitte namazı kılmak sünnettir.
Ben diyorum ki; Ramazan Bayramında namaza gitmeden önce bir şey yemek, Kurban
Bayramında ise, yemeği namazdan sonraya bırakmak, namaza yaya olarak ve
sükunetle gitmek sünnettir. İmam dışında başkasının Bayram namazından önce
nafile namaz kılması mekruh değildir. Allah daha iyi bilir.
Teşrik
Tekbirleri
Her iki
bayram arefesinde güneş battıktan sonra evde, yolda, mescitte ve sokakta yüksek
sesle tekbir almak sünnettir. En zahir kavle göre imam bayram namazı için
iftitah tekbiri alıncaya kadar teşrik tekbirleri almak sünnettir. Hacılar
kurban bayramı arefesinde tekbir yerine telbiye getirirler. En sahih kavle göre
Fıtır Bayramı arefesinden itibaren farz namazlardan sonra tekbir almak sünnet
değildir.
Hacılar
bayramın birinci günü öğle namazından itibaren tekbir almaya başlarlar ve
bayramın son günü sabah namazında buna son verirler. En zahir kavle göre
hacıların dışındakiler de hacılar gibi namazlardan sonra tekbir alırlar. Bir
kavle göre ise, hacı adayı olmayanlar bayramın birinci günü akşam namazından
itibaren namazlardan sonra tekbir almaya başlarlar. Bir kavle göre ise,arefe
günü sabah namazından itibaren namazlardan sonra tekbir almaya başlamak ve
bayramın dördüncü günü ikindi namazına kadar okumaya devam etmek sünnettir.
İslam alemindeki uygulama böyledir.
En zahir
kavle göre teşrik günlerinde kılman kaza, revâtib ve nafile namazlardan sonra
da teşrik tekbirleri alınır.
Teşrik
tekbirlerinin şu lafzı beğenilmiştir:
(henüz arapçası yok)
Tekbirlere
şu cümleyi eklemek müstehaptır: (henüz arapçası yok)
Ramazanın
otuzuncu günü zevalden önce bir önceki gecenin (ramazanın yirmi dokuzuncu
günün) hilâli görüldüğüne tanıklık edilirse, iftar edilir ve bayram namazı
kılınır. Eğer guruptan sonra bir önceki gecenin hilâlinin görüldüğü söylenirse,
bu şahitlik kabul edilmez. Bir önceki gecede zeval ile gurup arasındaki sürede
görüldüğü söylenirse, iftar edilir ancak vakti geçtiği için bayram namazı
kılınmaz. En zahir kavle göre, her hangi bir vakitte bayram namazını kaza etmek
meşrudur. Denilmiş ki, bir kavle göre bir sonraki günün sabahında eda edilir.