NEVEVİ
MİN HAC / NAMAZ
HÜSUF
VE KÜSUF NAMAZI
GÜNEŞ
VE AY TUTULMASI NAMAZLARI
Güneş
veya ay tutulması namazını kılmak sünnettir. Güneş veya ay tutulması namazına
niyet ederek tahrim tekbiri alınır, euzu besmele çekilir, fatiha okunur ve rükû yapılır. Rükûdan
kalktıktan sonra tekrar fatiha okunur ve ikinci rükû yapılarak secdeye varılır.
Böylece birinci rekât tamamlanmış olur. İkinci rekât da aynı şekilde kılınır.
Güneş karartısı devam ederse, üçüncü bir rükû eklemek caiz değildir. Güneş
açılırsa rükûların sayısını azaltmak da en sahih kavle göre caiz değildir.
Güneş
veya ay tutulması namazının tam şekli ise şöyledir: Birinci kıyamda Fatiha'dan
sonra Bakara suresi okunur, ikinci kıyamda yine Bakara suresinden iki yüz kadar
ayet okunur. Üçüncü kıyamda yüz elli kadar ve dördüncü kıyamda yüz kadar ayet
okunur. Birinci rükûda Bakara suresinden yüz ayete denk, ikinci rükûda seksen
ayete denk, üçüncü rükûda yetmiş ayete denk ve dördüncü rükûda takriben elli
ayet kadar tesbih okunur. En sahih kavle göre secdeler
uzatılmaz. Ben diyorum ki; secdeleri uzatmak Buharî
ve Müslimin sahihinde geçen hadisle sabittir. Buveyti, kitabında secdelerin kendilerinden önceki rükû
kadar uzatılacağına dair delil göstermiştir. Allah daha iyi bilir.
Bu iki
namazı cemaatle kılmak ve ay tutulması (husuf) namazında kıraati cehri, güneş
tutulması namazında ise gizli yapmak sünnettir. Namaz kılındıktan sonra imam
cuma hutbesi için geçerli rükünleri taşıyan iki hutbe okur. İmam hutbede cemaatı tövbe etmeye ve hayır işlemeye teşvik eder.
Namazın
birinci rükûunda imama tabi bir kimse, birinci rekâta yetişmiş sayılır. En
zahir kavle göre ikinci rükûda veya ikinci kıyamda imama tabi olan kimse,
imamın içinde bulunduğu rekâta yetişmiş sayılmaz. Güneş açılır veya kapalı
durumda iken batarsa namazın vakti geçmiş olur. Ayın açılması veya güneşin
doğmasıyla da namazın vakti geçmiş olur. İmamın son kavline göre, fecrin doğmasiyle namazın vakti geçmiş olmaz. Ay da kapalı iken
batarsa namazın vakti geçmiş olmaz.
Küsûf (güneş
tutulması) ile cuma namazı veya başka bir farz namaz bir araya gelirse, farz
namazın vaktinin çıkma endişesi varsa önce farz namaz kılınır. Böyle bir
endişe yoksa, en zahir kavle göre önce küsûf namazı
kılınır. Küsûf vaktinde cuma namazı kılımrsa, küsûf namazında okunan hutbenin aksine cuma için
iki hutbe okunur ve cuma namazı kılınır. Cuma namazından sonra küsûf namazı kılmırsa, cuma
hutbesi bu namaz için de geçerli sayılır. İkinci bir hutbe okunmasına gerek
yoktur.
Bayram, küsûf ve cenaze namazları bir araya gelirse, önce cenaze
namazı kılınır.