NEVEVİ
MİN HAC / CENAZE VE AHKAMI
TAZİYE
Taziye,
ölünün ailesine sabırlı ve tahammüllü olmalarını tavsiye etmek ve ölü için
duada bulunmaktır.
Cenaze
gömülmeden önce ve gömüldükten üç gün sonraya kadar taziyede bulunmak sünnettir.
Vefat eden müslüman bir kimse için bir müslümana taziyede bulunulurken şöyle
denilir:
Vefat
eden kafir için müslüman akrabası taziye edilirken de şöyle denilir:
Vefat
eden müslüman için kafir akrabası taziye edilirken şöyle denilir:
Vefattan önce
ve sonra adabına uyarak ölü için ağlamak caizdir.
Yalnız
ölünün meziyetlerini sayarak yüksek sesle ağlamak, göğsü ve yüzü tokatlamak
veya yakayı yırtmak gibi davranışlarda bulunmak haramdır.
Muharrer'de
bulunmadığı halde eklediğim ayrı ayrı bazı meseleler şunlardır:
1- Ölünün
borcu varsa acele üzere ödemek ve vasiyetini yerine getirmek sünnettir.
2-
Kişinin kendisine gelen her hangi bir zarardan dolayı ölümü temenni etmesi
mekruhtur. Ancak dinine gelecek bir zarar sebebiyle ölümü temenni etmesi mekruh
değildir.
3- Hasta
olan kimsenin tedavi görmesi sünnettir. Tedavi görmesi için hastayı zorlamak
ise mekruhtur.
4- Akraba
ve dostları ölünün yüzünü öpmesi caizdir.
5-Cenaze
namazı ve diğer işler için ölüm haberini ilân etmenin bir sakıncası yoktur.
Yalnız camiliye dönemindeki gibi ölünün iyiliklerini sayarak ölüm haberini ilân
etmek mekruhtur.
6-
Cenazeyi yıkayan kişi, avret mahalli dışında ihtiyaç miktarı kadar cenazeye
bakabilir.
7-
Yıkanması sakıncalı olan cenazeye teyemmüm ettirilir.
8- Cünüp
veya hayızlı olanın cenazeyi yıkaması mekruh değildir. Ölen kimse cünüp veya
hayızlı ise bir yıkama kafidir.
9-
Cenazeyi yıkayan kişinin güvenilir olması sünnettir. Cenazede gördüğü güzel
hasletleri açıklamalıdır. Hoşa gitmeyen şeyleri ise, bir maslahat olmaksızın
açıklaması haramdır.
10-
Ölünün iki kardeşi veya iki hanımı onu yıkamak için anlaşmazlığa düşerlerse
aralarında kura çekilir.
11- Ölen
kafiri yıkaması için yakın kafir akrabası, yakın müs-lüman akrabasına tercih
edilir.
12- Aspur
boyası ile boyanmış ve pahalı olan kefeni kullanmak mekruhtur. Kefenin yıkanmış
olanı yenisinden iyidir. Küçük çocuklar da baliğ olanlar gibi üç kefenle
kefenlenir. Kefenin üzerine hanut denilen hoş kokuyu serpmek müstehabtır. Zayıf
kavle göre vacibtir.
13-
Cenazeyi, -kadın cenazesi de olsa- sadece erkekler taşır. Cenazeyi değerini
küçük düşürecek veya düşme ihtimali olacak şekilde taşımak haramdır. Kadın
cenazesini onu örtecek tabut gibi bir şeyle taşımak sünnettir.
14- Cenazeyi gömdükten sonra bir vasıtaya binerek
geri dönmek mekruh değildir.
15- Müslümanın kafir olan akrabasının cenaze
merasimine katılmasında bir sakınca yoktur.
16-
Cenaze merasiminde yüksek sesle konuşmak -Kur'ân okumak olsa bile- mekruhtur.
İhtiyaç olmaksızın ateş bulundurmak da mekruhtur.
17-
Müslümanların cenazesi kafirlerin cenazelerine karışır ve cenazeler birbirinden
ayırt edilemezse, bütün cenazeleri yıkayıp namazlarını kılmak vacibtir.
Müslümanların cenazeleri kast edilmek suretiyle hepsinin namazı kılmabilir. En
güzel olan ve imam'in kesin beyanı budur. Veya "Eğer müslüman ise"
diye niyet edilerek her birinin namazı ayrı ayrı kılınır ve namazda şöyle dua
edilir: "Al-lahümmağfîr lehu in kâne müslimen"
18- Namazın sahih olması için cenazenin
namazdan önce yıkanması şarttır.
Cenazeyi kefenlemeden namazını kılmak mekruhtur. Göçük altında kalan kimsenin
çıkarılması veya yıkanması sakıncalı ise cenaze namazı kılınmaz.
19-
Mezhep alimlerince kabul edilen rivayete göre, cenaze namazım kılan kişinin
cenaze hazır ise, onun önüne geçmemesi ve kabri arkasına almaması şarttır.
Cenaze namazını camide kılmak caizdir. Namazda cemaatin üç veya daha fazla saf
tutması sünnettir. Namazdan sonra bir başkası gelip namazı kılmak isterse,
yalnız başına kılabilir. En sahih kavle göre, namazı kılmış olan kimse ikinci
bir defa namazı iade etmez ve cemaatin çoğalması için cenaze namazı
geciktirilmez.
20-
İntihar eden kişi diğer cenazeler gibi yıkanır ve onun namazı kılınır.
21- İmam hazırda
olmayan, cemaat de hazır olan cenazeye niyet ederse veya durum bunun tersi
olursa namaz caizdir.
22-
Cenazeyi kabristanda gömmek daha faziletlidir. Mezarlıkta gecelemek mekruhtur.
23-
Cenazeyi mezara indirirken, erkek cenazesi olsa bile, mezarın bir örtü ile
örtülmesi ve cenazeyi kabre indirenin şöyle demesi sünnettir: "Bismillahi
ve alâ milleti Resûlillahi sallallahu aleyhi ve sellem"
24-
Cenazenin altına (kabrin dibine) bir şey sermek, cenazenin kafası altına yüksekçe
toprak koymak veya cenazeyi tabut içinde gömmek mekruhtur. Yalnız yer nemli
veya yumuşak ise mekruh değildir. Cenazeyi gece ve hava sıcak değilse namaz
kılınması mekruh olan vakitlerde gömmek caizdir. Cenazeyi bu iki vaktin dışında
gömmek daha faziletlidir.
25- Kabri
kireçle sıvamak, üstüne bina yapmak veya yazı yazmak mekruhtur. Arazisi vakıf
olan mezarlar üzerine yapılan binalar yıktırılmalıdır.
26- Defin
işlemi bittikten sonra mezarın üzerine su serpmek, ortasına gelecek şekilde
uzunlamasına küçük taşları bir çizgi halinde dizmek, mezarın baş tarafına taş
koymak veya direk dikmek ve akrabaların mezarlarını bir arada bulundurmak
sünnettir.
27-
Kabirleri ziyaret etmek erkekler için sünnet, kadınlar için mekruhtur. Zayıf
kavle göre ise haramdır. Başka bir zayıf kavle göre ise mubahtır. Yalnız enbiya
ve salih kimselerin kabirlerini ziyaret etmek kadınlar için de sünnettir.
Kabristanı ziyaret eden kişi önce kabristana selâm verir, Kur'ân okur ve ölüler
için duada bulunur. Kabristana selâm vermenin bir şekli şöyledir:
"es-Selamu aleykum dâre kavmin mü'minîn ve innâ biküm inşaallahu
lahikûn."
28-
Cenazeyi başka bir beldeye nakletmek haramdır. Zayıf kavle göre ise mekruhtur,
imam'ın kesin beyanına göre Mekke'ye, Medine'ye veya Beyt-i Makdise yakın
yerde vefat edenin cenazesini bu yerlere nakletmek caizdir. Yakınlığın ölçüsü,
nakil esnasında cenaze kokusunun
değişmeyeceğinden emin olunan
mesafedir. Cenaze gömüldükten
sonra bir mazeret olmaksızın cenazeyi başka bir yere nakletmek veya başka bir
şey için kabri açmak haramdır. Örneğin cenaze yıkanmadan veya gasp edilmiş
arazide veya gasp edilmiş elbiseyle veya beraberinde bir mal ile gömülmüş veya
kıble cihetine doğru gömülmemişse kabri açmak haram değildir. En sahih kavle
göre, kefensiz gömülen cenazeyi kefenlemek için kabri açmak.caiz değildir.
29-
Definden sonra ölünün imanında sabit kalması için, bir cemaatin bir saat kadar
kabrin başında durup Allah'a duada bulunmaları sünnettir. Mükellef olan ölü
için telkinde bulunmak sünnettir.
30- Ölünün
yakınları için komşuları yemek hazırlamalı, onları gece gündüz doyurmaları ve
yemek yemeleri için ısrar etmeleri sünnettir. Ölünün iyiliklerini sayıp yüksek
sesle ağlayanlar için yemek hazırlamak haramdır. Allah daha iyi bilir.