ETRAF - ATRAF
Kelime olarak 'Taraf' ın çoğuludur. Taraf Sözlükte Türkçedeki
manasındadır. Bir bölük şeye de denir.
Hadis Usulünde: Etraf, ale'l-Etraf denilen metodla tasnif edilen Hadis
Kitablarına denir. Bu metodla tasnifte bir Hadis'in yalnızca bir bölümü
zikredilir. Zikredilen kısım, kalan kısmada delalet eder. Daha sonra zikredilen
Hadis'in bütün isnadları etraflı bir şekilde veya kısmen bir araya getirilir.
Bakınız: Ale’l-Etraf
Etraf Kitablarının en meşhurları şunlardır:
1: Etrafu Sahihayn:
İbrahim b. Muhammed b. Ubeyd ed-Dimeşki.
2: Etrafu's-Sahihayn:
Halef b. Muhammed b. Ali el-Vasıti.
3: Etrafus'Sahihayn: Ebu
Nu'aym el-İsbehani.
Bu üç Kitab isimlerinden de anlaşılacağı gibi
Buhari ve Müslim Hadislerinin etrafına dairdir.
4:
Etrafu'l-Kutubi'l-Hamse: (Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi ve Nesei): Ahmed
b. Sabit b. Muhammed et-Tarki.
5
Etrafu'l-Kutubi's-Sitte: Muhammed b. Tahir el Makdisi.
6 Etrafu'l-Kutubi's-Sitte:
Yusuf b. Abdirrahman el-Mizzi.
7 İthafu'l-Mehera
bi-Etrafi'l-Aşera: İbn Haceri'l-Eskalani. Bu Kitab , İmam Malik'in El-Muvatta'ı
, Eş-Şafii, Ahmed b. Hambel ve ed-Darimi'nin Müsnedleri, İbn Huzeyme ve İbn
Hibban'ın Sahihleri; el-Hakim'in el-Mustedreki, ibnu'l-Cardud'un el-Muntekası;
Ebu Avane'nin Mustahrec'i, Ed-Darekutni'nin Sünen'i ve Et-Tahavi'nin Şerh-u
Meani'l-Asari olmak üzre on bir Kitab'ın etrafıdır. Müellifi her ne kadar Kitabını on eserin
etrafı olarak isimlendirmişsede Sahih ibn-i Huzeymenin az bir kısmı Kitabında
yer ettiği için onu sayıya dahil etmemiştir. (Mustatrafe, 125/7).