LAHAK -
İNTEHA’L-LAHAK – RECE’A
Sözlükte bir kimsenin
ardından yetişmek manasına gelen Lahak hadis yazarken metinden düşen kelime
veya ibarelerin haşiye de gösterilmesinden ibarettir.
Hadislerin yazılışı
sırasında metinden düşen kelime veya ibarelerin haşiyede gösterilmesi için
takip edilen usulü konuya geniş yer veren İbnu's-Salah şöyle tarif eder:
''Satırda kelime veya
ibarenin düştüğü yere yukarı doğru bir çizgi çizilir. Bu çizgi Lahak'ın yazılı
olduğu haşiye tarafına doğru kısaca eğilir. Bu çizginin karşısına haşiyeye
Lahak'ın yazılmasına başlanır. Lahak haşiye de sağ tarafta olmalıdır.
Eğer Lahak olan ibare
kağıdın ortasına uzanacak kadar uzun ise sığacak yer olduğu takdirde kağıdın
alt tarafına değil üst tarafına doğru aşağıdan yukarı yazılır. (Ulum, 171,2)
Eski bir el yazmasından
aldığımız şu metin misal olarak verilebilir:
Bu ibarede görüldüğü
gibi katip el-Avvam'dan sonra ''an ibrahim'' lafızlarını ibareden düşürmüştür.
Belki de mukabele esnasında düşen kelimenin farkına varmış ve ibarenin gireceği
yeri işaretlemek üzere yukarı doğru bir çizgi çekmiş sonra haşiye de yazılacak
yere doğru eğmiştir. Çizginin tam karşısına gelen yere ise Lahak'ı yazmıştır.
Dikkat edilirse Lahak'ın bittiği yere bir de sad ve ha harflerini koymuştur.
(Zem, V.17/a)
İbnu's-Salah'a göre
Lahak olan ibarenin bittiği yere böyle 'sad' ve 'ha' harflerini koymak gerekir.
Bazıları bununla beraber re ce ayn harflerini de yazarlar. Bazıları da Lahak la
yazılı metindeki ibarenin bitişmesini gösterecek şekilde Lahak olan kısmın
bittiği yere metinden düşen kısmından sonraki kelimeyi de yazmışlardır. Bu
metod daha çok mağribilerle hadis yazma işini iyi bilenlerin metodudur.
er-Ramehurmuzi de bu usulü benimsemiştir. (Muhaddis, 606) Ne var ki bu metod benimsenemez zira pek çok
kelimenin söz arasında hakikaten tekrar edildiği olur. Bu tekrar ise bazılarını
yanıltabilir ve tekrar eden kelimenin sözün aslından mı
olduğu yoksa Lahak'ımı gösterdiği husunda şüpheye sokabilir. er-Ramehurmuzi'nin
Lahak yerinden başlayıp haşiye'de Lahak'ın baş tarafına kadar uzanan bir çizgi
çekilmesi usulü de benimsenemez; zira bu usul her ne kadar Lahak'ı fazlasıyla
açıklıyorsa da yazıyı karalamaktan ve kirletmekten ibarettir. Bilhassa Lahak çok
olduğu metinlerde karalama daha fazla olur. (Ulum, 172).
Şu hale göre Lahak Hadis
yazarken yanılma sonucu metinden düşen kelime veya ibarelerin usulü dairesinde
işaretlenerek metne yazılmasıdır. Hadis'in aslında olmayan kelimelerin çeşitli
yollarla metne girmesine mani olmak bakımından Lahak üzerinde titizlikle
durulmuş, usulleri tesbit edilmiştir.