LEYYİNU’L-HADİS
LEYYİNUN
Leyyinu'l-Hadis lafzıyla
aynıdır. İkisi de ''hadis de gevşektir'' manasına cerh lafızlarındandır.
Cerh'in birinci mertebesine ve en hafifine delalet eder.
Rivayete göre Hamza b.
Yusuf es-Sehmi, meşhur alim ed-Derakutni'ye ''Falan ravi LEYYİN dir dediğin
zaman neyi kasdediyorsun?'' diye sorduğunda o, ''Bir kimse hakkında
Leyyinu'l-hadis diyecek olursan onun adaletten düşürmeyecek bir kusurla mecruh
olduğunu ifade etmek istrtim'' demiştir. (Tedrib, 1/346). Buna göre LEYYİN
adalet vasfını kaybettirmeyen bir kusuru görülen ravinin cerhinde kullanılan
bir cerh lafzıdır. Bu ve benzeri cerh'in en hafifine delalet eden lafızlarla
cerhedilen ravinin hadisleri terkedilmez, i'tibar için yazılır.
Şu da var, Cerh ve
ta'dil alimlerinin sadece leyyin cerh lafzı ile Leyyinu'l-hadis lafzını
kullanmalarında birlik yoktur. Bir bir kısmı leyyin lafzı ile dini emirlerde
gevşekliği, leyyinu'l-hadis derken de rivayette gevşek davranmayı rivayet
kaidelerine önem vermemeyi kasdederler
Rivayette gevşek
davranmayı dini konulara rivvayette kusur ederek gevşek davranmanın sonucu
olarak kabul edilen dolayısıyla ikisini birbirinden ayırmayanlar da
vardır.
Gerek dini emirlerde
gerekse rivayette gevşekliği görülen ravi için ayrıca FİHİ LİNUN cerh lafzı da
kullanılır.