MUSAHHAF
Tef’il vezninde sahifede
hata etmek, yani yazılı bir kağıttaki kelime veya sözleri yanlışlıkla
değiştirme manasına gelen tashifden ismi mef’uldür ve değiştirilmiş nesne
demektir. Hadis terimi olarak muharref gibi isnad veya metninde bir kelimesinin
değişmesiyle rivayet edilen hadise denir.
Muharref maddesinde de
bahis konusu edildiği gibi hadislerin gerek isnadlarında gerekse metinlerinde
değişme iki türlü olur. Bunlardan birincisi bir kelimeyi meydana getiren
harflerde nokta değişikliğidir. İkincisi ise kelimelerde harf ve yazı
değişikliği şeklinde olur. İlkine yukarıda açıklandığı gibi tashif; ikincisine
tahrif adı verilir. (Bk. tashif,
tahrif). Musahhaf, söz gelimi “haber” kelimesini
“hayır” okumak gibi kelimeyi teşkil eden harflerde nokta değişikliği ile
rivayet edilen hadise denir. Sadece nokta hatasında meydana geldiği için
muharrefden ayrı mütalaa edilmek gerekir.
Tahrif gibi tashif de
hadisin senedinde veya metninde meydana gelebilir. Buna göre musahhaf tashifin
senedi olşuturan isimlerde ya da metinde meydana gelişine göre isnadı veya
metni yönünden musahhaf olarak iki kısımda mütalaa edilebilir. Senedindeki
tashife misali Yahya b. Ma'in'in Müslim tarafından rivayet edilen bir hadisin
“İbn Murâcim” ismindeki ravisinin adını “cim” harfinin noktasını “ra” ya
koyarak “İbn Muzâhim” şeklinde getirişi gösterilebilir.
Tanınmış bir muhaddis
olan Şu'be,
An Halid b. Alkame - an
Abdul hayr - an Aişe ...
“Nebi (s.a.s) dübbâ ve
müzeffet denilen kaplarda üretilen şarapları içmekten men etti.” Hadisinin
isnadındaki Halid b. Alkame’nin ismini yanlış okuması sonucu Mâlik b. Urfuta
şekline getirişi de Ahmed b. Hanbel'e göre tashiftir. Dolayısıyle Şu'be'nin
isnadında tashif yaparak rivayet ettiği hadis musahhaf olmuştur.
“Ebu Sufyan'dan rivayet
edildiğine göre Nebi (s.a.s) hutbeleri şiir okur gibi kelimelerini, harfleri
çatlatarak okuyanlara lanet etti.”
Ed-Dârekutni'ye göre
muhaddis Veki hadisdeki “el-Hutab” kelimesini noktasız have değişik hareke ile
okumuştur.
İbnu's-Salâh buna dair
bir de fıkra nakleder. Hadisdeki tashifin iyice anlaşılabilmesi bakımından
nakletmeye fayda vardır. İbn Şahin Şam'da Mansûr mescidinde bu hadisi
“nehân'nebiyyu sallallâhu aleyhi ve selleme an teşkiki'l-hatab (Nebi (s.a.s)
odun yarmaktan men etti)” şeklinde okuyunca dinleyenlerden biri:
“Şimdi ne yapacağız?
Oduna da çok ihtiyaç var” demiştir.
Nakledildiğine göre
muhaddislerden birisi, Nebi'in Enes b. Mâlik'in küçük kardeşine şaka ettiğini
bildiren [Ya Ebu Umeyr ma feale nuğayr] hadisinin bütün rivayet yollarını
toplamış. Bir gün meclisinde hadis yazdırırken birden bu hadisi ma feale ba'yir
şeklinde okuyuvermiş. İlk hadis “Ebu Umeyr! Küçük serçe (nuğayr) ne yapıyor?”
manasına gelirken yanlış okuması sonucu” (ba'yr) deve ne yapıyor?” haline
gelince tabiatıyla etrafındakiler gülmekten katılırlarken muhaddis utancından
kıpkırmızı kesilmiş!
Musahhaf hadisler
muharref gibi zayıf addedilirler.