Ana sayfa

UYDURMA HADİSLER

<< 071-080 >>

 

71. HADİS: "Gül, Hz. Peygamber (s.av)'in terinden -veya Burak'ın terinden- yaratıldı."

 

DEĞERLENDİRME:

Nevevî; Sahih değildir demiş; Askalanî ve başkaları ise: Uydurmadır, demişlerdir.

İki tabir de hadis'in uydurma olduğunu ifade eder; zira bu çeşit eserde sabit değil sahih değil ifadeleri de uydurma için kullanılır.

 

 

 

 

72. HADİS: "İman kalple tasdik, dille ikrar, azalarla ameldir."

 

DEĞERLENDİRME:

İbnü'l-Cevzî, bu hadisin uydurma olduğuna hükmetmiştir. (Abdülfettah Ebu Gudde: Doğru olan budur, demiştir.)

 

Sehavî ise şöyle demiştir: Bu hadis, İbn Mace'de Abdüsselâm b. Salih'in hadisi olarak yer almaktadır.

 

Zevaid’de Bu hadis’in ravilerinden olan Ebu’s-Salt’ın zayıflığında alimlerin ittifak ettiği söylenmektedir.

 

Süyuti ise, hadis'in mevdu olmadığını ve Ebu's-Salt'ın İbn-i Main tarafından sika görüldüğünü söylemiştir. EI-mizanul'itidal'da şöyle söyleniyor:

 

Ebu's-Salt salih bir adamdır. Nesai ve İbn-i Maceh, onun rivayetlerini almışlar. İbn-i Main ve Darekutni onu sika saymışlar. Ahmed de. Ben onu sadık görürüm, demiştir. Ne var ki Ebu's- Salt Şii'dir. Hatib'in dediğine göre Şiilikte aşırı gidiyordu. Fakat rivayetinde onu sadık olarak vasıflandırırlardl. 43

 

Bu hadisin nivilerinden Ebu's-Salt'ın; «Eğer bu hadis, delirmiş bir adam üzerinde okunmuş olsaydı hasta şifa bulurdu.» dediği mervidir. Böyle söylemenin sebebi bu hadisin senedinde insanların en hayırlısı olan Ehl-i Beytin mümtaz simalarının ictima etmiş olmasıdır.

 

 

 

 

 

 

73. HADİS: "Ey İbn Ravaha!.. Seci'den (kafiyeli konuşmaktan) sakın."

 

DEĞERLENDİRME:

İhya'da böyledir. Irakî şöyle demiştir: "Bu şekilde bulamadım. Hadis, İbn Sünnî'nin er-Riyada ve Ebu Nuaym'in Hılye kitabında Hz. Aişe (r.a) hadisi olarak sahih isnadla rivayet edilmiştir. Hz. Aişe (r.a) Saib'e şöyle demişti: "Seci'den sakın. Zira Peygamberimiz (s.a.v) ve ashabı seci' yapmıyorlardı." İbn  Hıbban rivayetinde:   Seci'den kaçın, denilmiştir.

 

Buharide İbn Abbas'm sözü olarak benzeri bir ifade nakledilmiştir."

 

 

 

 

 

74. HADİS: "Gizli olan nedir? denildi. Olmayan şey, dedi."

 

DEĞERLENDİRME:

Askalanî: Bunun aslını bilmiyorum, demiştir.

 

 

 

 

 

 

75. HADİS: "Patlıcan ne niyetle yenilirse o gerçekleşir."

 

DEĞERLENDİRME:

Batıldır, aslı yoktur. Hadis hafızları bunu açıkça ifade etmişlerdir.

 

 

 

 

 

76. HADİS: "Bakla hadisi."

 

DEĞERLENDİRME:

Sâbıt değildir.

Bakla hadisi: bu uzun bir hadistir. Bu sebeple müellif, hadisin metnini zikretmemistir. Uydurma hadis konusunda eser telif edenlerin bir çoğu da hadisin uzunluğu sebebiyle sadece işaret etmekle yetinmişlerdir. Bu hadiste baklagillerin pek çok cinsinin faydaları zikredilmektedir. Bakla da bunlardan biridir. Bu sebeple bu hadise kısaca (Bakla hadisi) ismi verilmiştir.

 

 

 

 

 

77. HADÎS: 'Ümmetimin cimrileri terzilerdir."

 

DEĞERLENDİRME:

Sehavî diyor ki: Bunu —hadis olarak- görmedim.

 

 

 

 

 

78. HADİS: "Cimri, çok ibadet eden biri olsa bile; Allah'ın düşmanıdır."

 

DEĞERLENDİRME:

Bunun aslı yoktur.

 

 

 

 

 

79. HADİS: "Soğuk, din düşmanıdır."

 

DEĞERLENDİRME:

Hadis değildir, âlimlerden birinin sözüdür.

 

 

 

 

 

80. HADİS:  "Bereket,  pidenin küçüklüğündedir."

 

DEĞERLENDİRME:

Nesaî'den bunun hadis olmadığı nakledilmiştir.