UYDURMA
HADİSLER
101. HADİS: "Açlık
kâfirdir. Onu öldüren Cennet ehlindendir".
DEĞERLENDİRME:
Aslı yoktur.
102. HADİS: "Cîze, Cennet
bahçelerinden bir bahçedir. Mısır Allah'ın yeryüzündeki hazineleridir".
DEĞERLENDİRME:
Askalanî diyor ki: Bu
yalandır, uydurmadır.
Cîze: Nil kıyısında,
Kahire'ye yakın bir köydür, şimdi Kahireyle birleşmiştir.
103. HADİS: "Bana
sizin dünyanızdan (üç şey) kadınlar ve güzel koku sevdirildi. Namaz gözümün
nuru kılındı".
DEĞERLENDİRME:
Bu hadisi Nesaî,
Taberanî Evsatta rivayet etmiştir. Gazzalî ve başkalarının ifadelerinde yer
alan (Selâs-Üç) kelimesi hakkında İmam İbn Fûrek zorlama açıklamalar yapsa
bile, hadis hafızlarının dedikleri gibi, bu kelimenin aslı yoktur. Doğrusunu
bilen Allah'dır.
104. HADİS:
"Ümmetimden hilâlleyenler ne güzeldir!.."
DEĞERLENDİRME:
Saganî: Bunun uydurma
olduğu açıktır, demiş ve bunu abdest alırken parmaklarını hilâllemek veya yemekten
sonra dişleri temizlemekle açıklamıştır.
(Abdullah Ebu Gudde
diyor ki) Saganî'nin bu hadis hakkındaki
uydurma olduğu iddiası kabul edilemez.
Hafız Münzirî, bu hadisi et-Tergîb ve't-Terhîb' de (1/132-133) Ebû Eyyûb
el-Ensarî' (r.a) den şöyle rivayet etmektedir:
Allah Rasûlü (s.av)
yanımıza geldi ve: — "Ümmetimden hilâlleyenler ne güzeldir!., "dedi.
Ashab: -Hilâlleyenler kimdir ya Rasülallah? diye sordular. Allah Rasûlü (s.a.v)
şöyle buyurdu:
--'Abdest alırken parmak
aralarını hilâlleyenler ve yemekten sonra dişlerini temizleyenlerdir. Abdestte
hilâlleme ağza ve burna su vermek, parmak aralarını ıslatmaktır. Yemekten
sonraki hilâlleme ise, diş aralarındaki yemek artıklarını temizlemektir,
insanla daima beraber olan iki melek için, namaza durduğunda dişleri arasında
yemek artıkları görmelerinden daha sıkıntılı bir şey yoktur". Bu hadisi
Taberanî Kebir' de rivayet etmiştir.
Yine Taberanî'nin Kebir'
de ve İmam Ahmed'in Miisned'imde (5/416) Ebû Eyyub ve Atâ'dan rivayetlerine
göre; Allah Rasûlü şöyle buyurmuştur: ''Ümmetimden abdest alırken parmak
aralarını hilâlleyenler ve yemekten sonra dişlerini temizleyenler ne
güzeldir!.."''Bu hadisi Taberani Evsat'ta Enes hadisi olarak rivayet
etmiştir. Hadisin bütün tarikleri Vasıl b. Abdurrahman er-Rakaşî'de birleşmektedir.
Şu'be ve başka âlimler Vasıl'ı sika/güvenilir olarak kabul etmiştir."
Hafız Münzirî, bu hadise
(an) lafzıyla başlamış, sonunda da senedi hakkında bilgi vermiştir. Bu hadis,
Münzirî'nin kitabının başında (1/3-4) belirttiği gibi; sahih veya hasen ya da
buna yakındır ama zayıf değildir. Zira yine Münzirî, kitabının başında;
"Hadis zayıf ise onun başında (Ruviye/rivayet olundu) lafzını kullandığını
ve bu durumda hadisin sonunda ravileri hakkında söz söylemediğini" ifade
etmiştir.
Hafız Heysemî,
Mecmeu'z-Zevâid'Ae (1/235) Ebu Eyyub (r.a) hadisini Taberanî'nin Kebirinden
uzunca, yine Taberanî'nin Kebirinden ve İmam Ahmed'in Mûsnedinden kısaca
nakletmiş; "Her ikisinin isnadlarmda (Vasıl er-Rakaşî) vardır. O da
zayıftır", demiştir. Heysemî daha sonra Evsaf taki Enes hadisini
nakletmiş ve "Senedinde ÛVIuhammed b. Hafs el'Ensarî) vardır. Bu raviyi
tanıyan, tanıtan birini bulamadım", demiştir. Dolayısıyla hadisin sahih
oluşu ihtilaflıdır.
Fakat Zehebî'nin Mizan'
da (4/329) Hafız Münzirî'ye nisbet ettiği gibi; Hafız Münzirî (Vasıl
eı-Rakaşî)'nin (Vasıl b. Abdurrahman er-Rakaşî) olduğunu belirtmiş; Hafız İbn
Hacer Tehzibü't-Tehzib'de (11/104) bunu şu ifadesiyle reddetmiştir: "Bu
ravi, Vasıl b. Abdurrahman Ebu Hurra el-Basrî'dir, Rakaşî değildir. Buharı Tarihinde,
İbn Ebî Hatim el-Cerh ve'tr Ta'dil'de, Hazrecî Hulasa'da Vasıl b. Abdurrahman
Ebu Hur ra'nin (Rakaşî) olarak nisbet edildiğini zikretmemiştir. İmam Ahmed'in
Müsnedindeki senedinde ise babasının ismi zikre" dilmeksizin (Vasıl
er-Rakaşî), şeklinde yer almıştır. Böylece Hafız Hcysemî'nin sözü tercihe layık
olmuştur. Zira (Vasıl b. Saib er-Rakaşî), zayıf olduğunda ittifak edilen bir
ravidir. Dolayısıyla hadis bu tarikten zayıftır, ama Saganî uydurma olduğu
açıktır dese de, uydurma değildir. Doğrusunu en iyi bilen Allah Teâlâ'dır!..
105. HADİS: "Kediyi sevmek imandandır".
DEĞERLENDİRME:
Uydurmadır. Bu hükmü
Sagani ifade etmiştir.
106. HADİS: "Vatanı
sevmek imandandır".
DEĞERLENDİRME:
Hadis hafızlarına göre
bunun aslı yoktur.
107. HADÎS: "Sevgili,
sevgilisine azab etmez".
DEĞERLENDİRME:
Sehavî: Bu sözü merfû
(Allah Resûlü'nün hadisi) olarak bilmiyorum, demiştir.
108. HADİS; "Hacûn
ve Bakî iki uçlarından alınır ve Cennette saçılır".
DEĞERLENDİRME:
Bu iki yer, Mekke ve
Medine'nin mezarlıklarıdır. Bu hadisin aslı bilinmemektedir.
109. HADİS:
"Mescidde konuşma, hayvanın otu yediği gibi, haseneleri yiyip
bitirir".
DEĞERLENDİRME:
Bulunamamıştır. Muhtasar
'da böyledir.
110. HADİS: "Söz,
hiç ara vermeksizin peş peşe söylenmez".
DEĞERLENDİRME:
Selef âlimlerinden
birinin sözüdür.