UYDURMA
HADİSLER
131. HADİS:
"Sallallahu aleyhi ve sellem'in Cuhfe' de hamama girmesi.
DEĞERLENDİRME:
Sahih değildir.
Cuhfe: Kamusta, olduğu
gibi; Mekke'ye 82 mil uzaklıkta (Mekke - Medine arasında sahilde) bir köydür.
132. HADİS:
"Ezandan sonra okunan duada (ed-Derecetü'r-Reûa) ilâvesi.
DEĞERLENDİRME:
Sehavî: Bu ilâveyi
rivayetlerin hiç birinde görmedim, demiştir.
133. HADİS: "Dirhem
kadar kan yıkanır ve bundan dolayı namaz iade edilir."
DEĞERLENDİRME:
Senedinde yalancı (Nuh)
vardır. Suyuti'nin Leâlîsin'de böyledir.
134. HADİS: "Dünya
bir saattir, Onu taâtle değerlendir."
DEĞERLENDİRME:
Lafzı merfû olarak sahih
değildir.
135. HADİS: 'Dünya,
ahiretin tarlasıdır."
DEĞERLENDİRME:
Sehavî: Bunu -hadis
olarak- görmedim, demiştir.
136. HADİS: "Bir
dirhem bile olsa borç, bir kız bile olsa çoluk-çocuk, Yol nasıl? demek bile
olsa sormak (düşüklüktür.)!..
DEĞERLENDİRME:
Sehavî: Merfû (Allah
Rasûlünün hadisi) olarak hatırlamıyorum, demiştir.
137. HADİS:
"Rabbimi (hacıların) Mina'dan ayrılış günü insanların önünde gri renkli
bir deve üzerinde, yün bir cübbe ile gördüm."
DEĞERLENDİRME:
Uydurmadır, aslı yoktur.
Leâlî' de; îbn Abbas'dan
gelen merfû rivayet şöyledir: "Rabbimi bol saçlı bir genç suretinde —bir
başka rivayette: sakalsız bıyıksız bir genç suretinde- gördüm."
İbn Sadaka, "Ebu
Zür'anın, İbn Abbas hadisi sahihtir, bu hadisi ancak mutezile mezhebine mensup
olanlar inkâr eder" dediğini nakletmiştir. Hadisin bazı tariklerinde
"Kalbiyle" denilmiştir.
Hadis, "Allah'ı
rüyada görme" şeklinde yorumlanırsa problem yoktur. "Uyanıkken
görme" şeklinde yorumlanırsa muhakkik İbnü'l-Hümam bunun şeklî bir hicab olduğunu
ifade etmiştir.
138. HADİS: "Kötü
yolda kazanan, kaybetmiş olur."
DEĞERLENDİRME:
Filozofların
sözlerindendir.
139. HADİS:
"Kardeşim Hızir'a Allah rahmet eylesin. Sağ olsaydı, beni mutlaka ziyaret
ederdi."
DEĞERLENDİRME:
Askalânî: Bu sabit
değildir, demiştir.
140. HADİS:
"Devesinin yuları elinde olduğu halde beni ziyaret eden kimseye Allah
rahmet eylesin."
DEĞERLENDİRME:
Askalâni diyor ki: Bu
lafızla aslı yoktur.
Hafız İbn Hacer'in sözünün
devamı el-Makasıdü'l-Hasene'de (a.225) şu şekildedir: "Bu söz, selef
âlimlerinden Hızır'ın sağ olduğunu inkâr eden bir âlimin sözüdür". 251
nolu hadise bakınız.