KAYNAKLARIYLA AHKÂM HADİSLERİ 2

Önsöz. 2


KAYNAKLARIYLA AHKÂM HADİSLERİ

 

Önsöz

 

1971'de Kur'ân Ahkâmıyla ilgili iki ciltlik te’lif eserim, ilim çev­resinde umduğumun üstünde rağbet gördü. Kısa zamanda mevcu­du kalmadı. Meraklılarca hâlâ aranmakta, yeniden basılması ıs­rarla istenmektedir. Amacımız yeni bir takım ilâvelerle istifade ala­nını genişleterek kitabın özelliğine kuvvet kazandırmak ve böylece muhtevasına uygun kâğıt, dizgi, baskı ve cilt nefasetine özen gös­terip önemli bir boşluğu doldurmaktır.

Birinci anakaynağa dayalı ahkâmın yanısıra ikinci anakaynak olan Sünnet'e dayalı ahkâmı müctehid imamların ve diğer ilim adamlarının ictihad, istidlal, istinbat, yorum ve açıklamaları doğ­rultusunda işleyip müslümanların istifadesine sunmayı düşünüp konuyla ilgili dokümanları toplarken Uysal Kîtabevî'nhı aynı amaca yönelik teklifi düşünce ve hazırlıklarımızı fiili alana çıkar­mış oldu.

Konunun ne kadar hassas ve o nisbette mes'uliyetli olduğunu bilmekteyim. Ahkâmın dayandığı hadîsleri toplayan kaynakların önemli bir kısmı elimizde bulunmakla beraber onları bir bir gözden geçirmemiz, farklı görüş, ictihad ve yorumları tesbit etmemiz gerek­mektedir. Ancak tahdîs-i nîmet olarak diyebilirim ki, ahkâma medar olan hadîsler üzerindeki çalışmalarım, notlarım ve bellediklerini be­ni kısmen de olsa rahatlatmakta ve cesaretimi artırmaktadır.

Gerek güvenilir kaynakların mevcudiyeti, gerek konuyla alâ­kalı yazılmış müstakil eserlerin varlığı, gerekse kütüphane ve hafı­zamın elvermesi, hadîslere dayalı ahkâmı beş cilt hacminde yazıp hazırlamamı kolaylaştırdı.

Neylü'l-evtar, Şerhu Meâni'1-Asâr gibi ahkâm hadîslerini biraraya getiren kıymetli eserlerin yanında Buhari ve Müslim'in şerhleri, diğer hadîs kitaplarıyla müsnedlerden; Kurtubî, Alûsî, Lübab ve benzeri tefsirlerden; dört mezheple ilgili birçok kaynak kitaplardan yeterince yararlanmaya çalıştım. Naklettiğim her konu ve me­selenin kaynağını sahife cilt numarasıyla birlikte dipnot olarak belirttim. Eserim tamamlandıktan sonra, istifade ettiğim kaynakları müelliflerin ismiyle, baskı tarih ve yerleriyle birlikte belirteceğimi hatırlatmak isterim.

Eserimizi, fıkıh kitaplarında uygulanagelen tertibe göre düzen­leyerek okuyucularımıza büyük bir kolaylık sağlamış olduk. Ayrıca hemen her konu ve meseleyle alâkalı hadisleri ve rivayetleri naklederek araştırıcılara geniş çapta malzeme vermeye çalıştık. Böylece hem mezhep imamlarının dayanak seçtikleri, ya da kıyasa mesned edindikleri hadîsleri belirlemiş olduk, hem de birbirine muhalif gi­bi görünen hadisler arasındaki farklı manâ ve hikmetin tesbiti ci­hetine giderek yanlış yorumlara sapılmasını önledik.

Diğer yandan araştırıcılar için düzenli bir metot uygulayarak her konuyu altı madde halinde işleyerek sonuçlandırdık. Sonra da çıkarılan hükümlerin bir özetini vererek hafızalarda kolaylıkla tu­tulmasını sağladık.

Sözünü ettiğimiz konuyu ülkemizde bu çapta ele alıp yazan ol­madığını sanıyorum. İslâm âleminde ise birkaç eserin yazıldığını tesbit etmiş bulunuyoruz.

Dileğimiz, eserimizin, Kaynaklarıyla İslâm Fıkhı adlı dört ciltlik kitabımız gibi önemli bir boşluğu doldurmasıdır. Vaki hata­larımız olabilir. Okuyucularımızın samimi uyarılarını gönülden beklemekteyiz.

Bizi başarılı kılan Allah'tır. Yalnız O'na hamdeder ve ancak O'na güvenip dayanırız. Salâtu selâm, rahmet peygamberi Hz. Muhammed'e  (s.a.v.) ve O'nun âl ve ashabına olsun!..

Celâl  Yıldırım 1 - 12 - 1985 / İzmir.