SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L VUDU’

<< 166 >>

باب: بول الصبيان.

59. Erkek Çocukların İdrarları

 

220 - حدثنا عبد الله بن يوسف قال: أخبرنا مالك، عن هشام بن عروة، عن أبيه، عن عائشة أم المؤمنين أنها قالت:

 أتي رسول الله صلى الله عليه وسلم بصبي، فبال على ثوبه، فدعا بماء فأتبعه إياه.

 

[-222-] Mu'minlerin annesi Âişe r.anha'nın şöyle dediği rivayet edilmiştir: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e bir erkek çocuk getirildi. Çocuk, onun (Sallallahu aleyhi ve Sellem) üzerine idrarını yaptı. Bunun üzerine Hz. Nebi  su istedi, çocuğun idrarını yaptığı yere döktü.

 

Tekrar: 5468, 6002, 6355.

 

 

AÇIKLAMA:     Bu bölüm erkek çocukların idrarının hükmünü konu edinmektedir. Erkek ve kız çocukların idrarlarının hükmünün farklı olduğu konusunda Buhârî'nin şartla­rına uymayan bazı hadisler bulunmaktadır. Bunlardan biri Hz. Ali'nin rivayet ettiği süt emen çocuğun idrarı ile İlgili hadistir ki buna göre "erkek çocuğun idra­rını yaptığı yere su serpilir, kız çocuğun idrarını yaptığı yer ise yıkanır".

 

Katade şöyle demiştir: Bu hüküm, çocuklar yemek yeme çağına gelmediği sürece geçer­lidir. Bu hadisin senedi sahihtir.

 

Müslim'in rivayetinde şöyle denilmektedir: Hz. Peygamber çocuğun idrarını yaptığı yere su döktü, burayı yıkamadı.

 

 

حدثنا عبد الله بن يوسف قال: أخبرنا مالك، عن ابن شهاب، عن عبيد الله بن عبد الله بن عتبة، عن أم قيس بنت محصن: أنها أتت بابن لها صغير، لم يأكل الطعام، إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم، فأجلسه رسول الله صلى الله عليه وسلم في حجره، فبال على ثوبه، فدعا بماء، فنضحه ولم يغسله.

 

[-223-] Ümmü Kays binti Mıhsan r.anha'dan rivayet edildiğine göre o henüz yemek yeme çağına gelmemiş olan küçük çocuğunu Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem 'e getirdi. Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem çocuğu kucağına oturttu. Çocuk, Nebi sallallahu aleyhi ve sellem 'in elbisesine İdrarını yaptı. Bunun üzerine Nebi sallallahu aleyhi ve sellem su istedi, suyu çocuğun idrarını yaptığı yere döktü, o. burayı yıkamadı.

 

Tekrar; 5693.

 

 

Diğer tahric: Tirmizi Tahare; Müslim, Tahara

 

AÇIKLAMA:     Burada "yemek yeme çağına gelmemiş" ifadesi, henüz süt emme dönemin­de olup emdiği sütten, damağına sürülen hurmadan ve tedavi için verilen bal­dan başka bir şey yemeyen çocuk anlamına gelmektedir. Bununla çocuğun süt dışında başka bir şeyle beslenmeye başlamadığı belirtilmiş olmaktadır.

 

Müslim'in rivayetinde ifâde "su serpmekten başka bir şey yapmadı" şeklin­dedir. Yine Müslim, İbn Uyeyne-Zührî yoluyla "suyu serpti" diye rivayet etmiştir.

 

Hadisten Çıkan Sonuçlar

 

-İyi geçinme ve alçakgönüllü olmaya teşvik

-Çocuklara yumuşak davranmak

-Yeni doğan çocuğun çenesini tutup okşayarak onu sevmek

-Erdemli kişilerle teberrükte bulunmak.

-Doğum sırasında ve sonrasında çocuğu erdemli kimselerin kucağına ver­mek

-Yemek yeme çağına gelmemiş olan erkek ve kız çocuğun idrarlarının hükmü. Alimler bu konuda birbirinden farklı üç görüşe sahiptir:

 

1. Bunların en sahîhî şudur: Erkek çocuğun idrarında yalnızca su serpmekle yetinilir, kız çocuğunkinde ise böyle değildir. Bu; Hz. Ali, Ata, Hasan, Zührî, Ahmed, İshak, İbn Vehb vb. âlimlerin de görüşüdür.

 

2. Erkek ve kız çocuğun idrarının yapıldığı yere su serpmek yeterlidir. Bu, Evzâî'nin görüşüdür. Bu görüş İmam Mâlik ve Şafiî'den de rivayet edilmiştir. Ibnü'l-Arabî bu naklin yalnızca çocukların boğazından hiçbir şey geçmemiş ol­ması durumuna özgü olduğunu belirtmiştir.

 

3. Her ikisinin de idrarlarının yıkanması gerekir. Bu, Hanefîlerin ve Mâlikîle-rin görüşüdür. İbn Dakîku'l-îyd şöyle demiştir: Onlar bu konuda kıyasa tabi ol­muş ve "Hz. Peygamber elbisesini yıkamadı" sözünü, aşırı bir yıkama ile yıka­madı şeklinde yorumlamışlardır. Oysa bu İlk anda anlaşılan anlama aykırıdır.