SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU SIFATU’S-SALAT

<< 424 >>

باب: القراءة في الظهر.

96. Öğle Namazında Kıraat (Kur'an Okumak)

 

حدثنا أبو نعيم قال: حدثنا شيبان، عن يحيى، عن عبد الله بن أبي قتادة، عن أبيه قال:

 كان النبي صلى الله عليه وسلم يقرأ في الركعتين الأوليين من صلاة الظهر، بفاتحة الكتاب وسورتين، يطول في الأولى، ويقصر في الثانية، ويسمع الآية أحيانا، وكان يقرأ في العصر بفاتحة الكتاب وسورتين، وكان يطول في الأولى، وكان يطول في الركعة الأولى من صلاة الصبح، ويقصر في الثانية.

 

[-759-] Abdullah İbn Ebi Katâde babasının şöyle dediğini nakletmiştir: "Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem öğle namazının ilk iki rekatında Fatiha suresi ile birer sûre okurdu. Bu rekatlardan ilkini uzun tutar ikincisini ise kısaltırdı. Bazen okuduğu âyetleri cemaate duyuracak kadar sesli okuduğu da olurdu. İkindi namazında da Fatiha sûresi ile iki sûre okurdu. Sabah namazının ilk rekatını uzun tutar, ikinci rekatını ise kısaltırdı.

 

Not: 759 numaralı hadisin baş kısmı ve diğsr ayrıntıları 762, 776, 778 ve 779 numaralı hadislerde geçmektedir.

 

 

حدثنا عمر بن حفص قال: حدثنا أبي قال: حدثنا الأعمش: حدثني عمارة، عن أبي معمر قال: سألنا خبابا: أكان النبي صلى الله عليه وسلم يقرأ في الظهر والعصر؟ قال: نعم، قلنا: بأي شيء كنتم تعرفون؟ قال: باضطراب لحيته.

 

[-760-] Ebu Ma'mer (r.a.) şöyle demiştir: "Habbâb'a, 'Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem öğle ve ikindi namazlarında Kur'an) okur muydu?' diye sorduğumuzda bize 'Evet' diye cevap vermişti. Biz peki siz O'nun okuduğunu nasıl anlıyordunuz?' diye tekrar sorunca şöyle demişti:

 

'Sakalının oynayıp durmasından anhyorduk."

 

 

AÇIKLAMA:     İlk rivayette geçen öğle namazı ifadesi namaza verilecek İsmin ilgili olduğu vakitle bağlantılı olabileceğini gösterir.

 

Resûlullah'ın iki sûre okuması, İmam Nevevî'nin söylediği gibi, namazda uzun bir sûreden bir bölüm okumaktansa tam bir sure okumanın daha faziletli olduğunu göstermektedir.

 

"Rekatlardan ilkini uzun tutar ikincisini ise kısaltırdı" ifadesine göre ilk rekatı ikimci rekattan daha uzun tutmak müstehaptır. Bu konu 110. bâb başlığı altında daha ayrıntılı olarak ele alınacaktır.

 

Bazı âlimler "bazen okuduğu âyetleri cemaate duyuracak kadar sesli okuduğu da olurdu" ifadesine dayanarak kıraatin içten okunması gereken namazlarda Kur'an'ı açıktan okumanın caiz olduğunu söylemişlerdir. Dolayısıyla kıraatı gizli olması gereken namazlarda açıktan okumak sehiv secdesi gerektirmez, hanefîlerin görüşü ise bu durumda sehiv secdesi gerekeceği yönündedir.

 

Bu hadis kıraatin içten okunması gerektiği namazlarda gizli okumanın naıazın sıhhat şartı olduğunu söyleyenlerin görüşünü çürütmektedir. Zîra bu rivayette ‘bazen’ kelimesi geçmektedir. Bu da Resulullah'ın zaman zaman bunu terk ettiğini göstermektedir.

 

باب: القراءة في العصر.

97. İkindi Namazında Kıraat

 

حدثنا محمد بن يوسف قال: حدثنا سفيان، عن الأعمش عن عمارة بن عمير، عن أبي معمر قال: قلت لخباب بن الأرت: أكان النبي صلى الله عليه وسلم يقرأ في صلا ة الظهر والعصر؟ قال نعم، قال: قلت بأي شيء كنتم تعلمون قراءته؟ قال باضطراب لحيته.

 

[-761-] Umare İbn Umeyr (r.a.)'in naklettiğine göre Ebu Ma'mer (r.a.) şöyle demiştir: "Habbâb İbn Eret'e 'Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem öğle ve ikindi namazlarında (Kur'an) okur muydu?' diye sorduğumda bana: 'Evet' diye cevap vermişti. Ben 'Peki siz O'nun okuduğunu nasıl anlıyordunuz?' diye tekrar sorunca şöyle demişti: Sakalının oynayıp durmasından anhyorduk."

 

 

حدثنا المكي بن إبراهيم، عن هشام، عن يحيى بن أبي كثير، عن عبد الله بن أبي قتادة، عن أبيه قال: كان النبي صلى الله عليه وسلم يقرأ في الركعتين من الظهر والعصر بفاتحة الكتاب، وسورة سورة، ويسمعنا الآية أحيانا.

 

[-762-] Abdullah İbn Ebi Katâde babasının şöyle dediğini nakletmiştir: "Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem öğle ve ikindi namazlarının ilk iki rekatında Fatiha sûresi ile birer sure okurdu. Bazen okuduğu âyetleri bize duyuracak kadar sesli okuduğu da olurdu."