SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L-İSTİSKA

<< 541 >>

باب: رفع الناس أيديهم مع الإمام في الاستسقاء.

21. Yağmur Duası Sırasında Cemaatin İmamla Birlikte Ellerini Kaldırması

 

قال أيوب بن سلمان: حدثني أبو بكر بن أبي أويس، عن سلمان بن بلال: قال يحيى بن سعيد: سمعت أنس بن مالك قال: أتى رجل أعرابي من أهل البدو، إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم يوم الجمعة، فقال: يا رسول الله، هلكت الماشية، هلك العيال، هلك الناس. فرفع الرسول الله صلى الله عليه وسلم يديه يدعو، ورفع الناس أيديهم معه يدعون. قال: فما خرجنا من المسجد حتى مطرنا، فما زلنا نمطر حتى كانت الجمعة الأخرى، فأتى الرجل إلى نبي الله صلى الله عليه وسلم فقال: يا رسول الله، بشق المسافر ومنع الطريق.

 

[-1029-] Enes İbn Malik (r.a.)'in şöyle dediği nakledilmiştir: "Bir bedevi bir Cuma günü Resul-i Ekrem (Sallallahu aleyhi ve Sellem)’e gelip: "Hayvanlarımız helak oldu, aile­miz, çoluk çocuğumuz perişan bir halde, insanlar mahvoldu" dedi. Bunun üzerine Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem ellerini kaldırıp dua etti. Orada bulunan cemaat de Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem ile birlikte ellerini kaldırıp dua etmeye başladılar. Duadan sonra biz daha mescitten çıkmadan yağmur yağmaya başladı ve bir hafta boyunca bir Cuma'dan diğer Cuma'ya kadar devam etti. Sonra adam Resul-i Ekrem Sallallahu Aleyhi ve Sellem’e tekrar geldi ve: "Ey Allah'ın Resulü, yolcular gidecekleri yere gidemez oldu, yollar kapandı" dedi.

 

 

[-1030-] Enes İbn Malik (radiyallahu anh)'den nakledilmiştir: "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem ellerini kaldırmıştı. Hatta ben o Sallallahu Aleyhi ve Sellem dua ederken koltuk altlarındaki beyazlığı bile görmüştüm."

 

 

باب: رفع الإمام يده في الاستسقاء.

22. İmamın Yağmur Duası Sırasında Ellerini Kaldırması

 

حدثنا محمد بن بشار: حدثنا يحيى وابن أبي عدي، عن سعيد، عن قتادة، عن أنس بن مالك قال: كان النبي صلى الله عليه وسلم لا يرفع يديه في شيء من دعائه إلا في الاستسقاء، وإنه يرفع حتى يرى بياض إبطيه.

 

[-1031-] Enes İbn Malik (r.a.)'in şöyle dediği nakledilmiştir: "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem yağmur duası dışında hiçbir duada ellerini kaldırmazdı. Yağmur duası sıra­sında ellerini kaldırdığında ise koltuk altlarındaki beyazlık bile görünürdü.

 

Tekrar: 3565, 6341.

 

 

AÇIKLAMA:     Enes İbn Malik'in bu sözünden ilk bakışta anlaşılan, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in yağmur duası dışındaki dualarda ellerini kaldırmadığıdır. Fakat bu açıklama, Resulullah'ın (s.a.v.) diğer dualarda da ellerini kaldırdığını belirten pek çok hadisle çelişir. Zaten sabit olan bu hadisleri İmam Buharî de ayrı bir başlık altında nakletmiştir. Alimlerin bir kısmı Enes'in bu hadisi ile amel etmenin daha evla olduğunu söylemiştir. Enes İbn Malik'in diğer dualarda Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in ellerini kaldırdığını görmemiş olabileceği İhtimali üzerinde durulmuştur. Onun böyle bir uygulamayı görmemesi, başkalarının da görmeyeceği anlamına gelmez. Bazı alimler İse diğer rivayetlerle bu rivayet ara­sındaki çelişkiyi gidermek ve rivayetleri birbiriyle uzlaştırmak (cem') için dua sırasında elleri kaldırma şeklinin farklılığından söz etmişlerdir. Nitekim Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem yağmur duası sırasında ellerini iyice kaldırmıştır. Zaten Enes'in sözünde geçen: "Koltuk altlarındaki beyazlık bile görünürdü" İfadesi de bunu göstermektedir. Halbuki diğer dualar sırasında elleri kaldırmaktan maksat ellerin uzatılıp açılmasıdır. Yağmur duasında İse Resulullah (s.a.v.) ellerini iyice açmış hatta yüzünün hizasına kadar kaldırmıştır. Zaten koltuk altla­rındaki beyazlık da bu şekilde görülmüştür.

 

Yağmur Duası Sırasında Ellerin Üstünün Gökyüzüne Doğru Tutulması

 

Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in yağmur duası sırasında ellerini nasıl kaldırdığına dair rivayetlerden birisini İmam Müslim Sabit yoluyla Enes'ten nak­letmiştir; "Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem yağmur duası ederken ellerinin üs­tünü gökyüzüne doğru tuttu." Bununla ilgili olarak alimler şu açıklamayı yapmış­lardır: "Kişinin başa gelen bir felaket ve musibetin kaldırılması için ettiği bütün dualar sırasında uygulaması gereken sünnet, ellerinin üstünü gökyüzüne tutma-sıdır. Buna karşılık herhangi bir şey isterken takip edilecek sünnet avuç içlerinin gökyüzüne çevrilmesidir." Bu davranışın hikmetiyle ilgili olarak şu açıklamalar da yapılmıştır: "Diğer dualarda değil de sadece yağmur duasında ellerin üstünün gökyüzüne doğru tutulması, tıpkı elbisenin çevrilmesi gibi, kişinin İçinde bulun­duğu halin değişmesini sağlamak ve böylece İstenen şeyin daha çabuk gerçekle­şeceğine dair umudu artırmaktır (tefaül). Bu şekilde ellerin üstünün gökyüzüne tutulması istenen yağmurun durumuna işaret de olabilir. Zira bu sırada yağmu­run gökyüzünden yere inmesi istenmektedir."