SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L BUYU’

<< 1013 >>

باب: إذا أراد بيع تمر بتمر خير منه.

89. HURMA, DAHA İYİSİ KARŞILIĞINDA SATILMAK İSTENİRSE

 

حدثنا قتيبة، عن مالك، عن عبد المجيد بن سهيل بن عبد الرحمن، عن سعيد بن المسيب، عن أبي سعيد الخدري وعن أبي هريرة رضي الله عنهما:

 أن رسول الله صلى الله عليه وسلم استعم رجلا على خيبر فجاءه بتمر جنيب، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (أكل تمر خيبر هكذا). قال: لا والله يا رسول الله، إنا لنأخذ الصاع من هذا بالصاعين، والصاعين بالثلاثة. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (لا تفعل، بع الجمع بالدراهم، ثم ابتع بالدراهم جنيبا).

 

[-2201 - 2202-] Ebu. Said el-Hudri ve Ebu Hureyre'nin (r.a.) naklettiğine göre, Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem bir sahabiyi Hayber vergilerini toplamak için görevlendirmişti. O, Hayber'den, cenıb adı verilen iyi cins hurmalar getirdi.

 

Efendimiz Sallallahu Aleyhi ve Sellem ona, "Hayber'in bütün hurmaları böyle midir?" diye sordu. Adam, "Vallahi, hayır, Ey Allah'ın Resulü! Bunu, diğer hurmalardan iki sa' verip bir sa', üç sa' verip iki sa' almak suretiyle elde ettik" diye cevap verdi. Bunun üzerine Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem, "Böyle yapma. Önce elindeki hurmaları para karşılığında sat. Daha sonra da (bu dirhemler/e) cenib denilen hurmaları satın al" buyurdu.

 

2201 Tekrarları: 2302, 4246, 7350.

2202 Tekrarları: 2303, 4245, 4247 ve 7351

 

 

AÇIKLAMA:     Konu başlığı, "riba’ya düşmemek için ne yapılması gerektiğini" anlatmak için seçilmiştir. İmam Malik, cenib hurmasının, Kubeys hurması olduğunu söylemiştir.

 

Nebi s.a.v.'in hadisteki, "Böyle yapma!" sözü hakkında icma bulunmaktadır, hiçbir alimin farklı bir görüşü bulunmamaktadır. Bütün alimler, fazlalık ribası gerçekleşen mallarda, ister hacim ölçüsü ile (keyli), isterse ağırlık ölçüsü ile (vezni) ölçülür olsun, hadiste zikri geçen uygulamanın caiz olmayacağı görüşündedir. Fakat aslen hacim ölçüsü ile ölçülen mallar tartı ile, tartı ile ölçülen mallar da hacim ölçüsü ile satılamaz.

 

Alimler, hurma karşılığında hurma satılırken, kaliteli ya da kalitesiz olsun, her ikisinin de eşit miktarda olması gerektiğinde icma etmiştir. Tür bakımından farklı olsalar bile hepsi cins bakımından birdir.

 

 

Hadisten Çıkarılan Sonuçlar

 

1. Bir şeyin haram olduğu kendisine bildirilmedikçe kişi yaptığı şeyde mazurdur.

 

2. Zahidlik taslayan bazılarının aksine, kişi, hadiste iyi hurmanın tercih edilmesinde olduğu gibi, kendi kendisine karşı daha yumuşak davranabilir, kendini zora sokmayabilir.

 

3. Bey'u'l-iyne (iyne satışı) caizdir. Ine satışı, bir kimseye peşin bedelle bir mal satıp, daha sonra aynı malı, daha az bir bedelle geri satın almaktır. Çünkü Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem, "Sonra elde ettiğin parayla cenfb hurmasını satın al"' ifadesinde, "sana satan kişinin dışında başka bir kimse" diye bir tahsiste bulunmamıştır.

 

4.Güzel yiyecekleri seçmek caizdir.

 

5.Satım ve diğer konularda vekil tayin etmek caizdir.

 

6.Fasit satışlar kabul edilmez.

 

7. Bu hadis, "içinde faiz bulunan satışlar, asıl satım akdi bakımından caizdir, sadece riba niteliği bakımından fasittir. Dolayısıyla riba geçersiz, akit ise sahihtir" gorüşünde olanlara karşı bir delildir. Bu görüş, Kurtubi'ye aittir. O şöyle der: Eğer iddia edildiği gibi akit geçerli olsaydı, Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem akde değil, sadece fazla olan miktara karşı çıkardı."