SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L-CİHAD VE’S-SİYER

<< 1206 >>

باب: الخيل معقود في نواصيها الخير إلى يوم القيامة.

43. KIYAMET GÜNÜNE KADAR HAYIR VE BEREKET ATLARIN YELELERİNE DÜGÜMLENMİŞTİR

 

حدثنا عبد الله بن مسلمة: حدثنا مالك، عن نافع، عن عبد الله ابن عمر رضي الله عنهما قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (الخيل في نواصيها الخير إلى يوم القيامة).

        ,       .

[-2849-] Abdullah İbn Ömer, Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in şöyle buyurduğunu nakletmiştir: "Kıyamet gününe kadar atların alınlarında hayır olacaktır. "

 

Tekrar: 3644

 

 

حدثنا حفص بن عمر: حدثنا شعبة، عن حصين وابن أبي السفر، عن الشعبي، عن عروة بن الجعد،

 عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: (الخيل معقود في نواصيها الخير إلى يوم القيامة).

قال سليمان، عن شعبة، عن عروة بن أبي الجعد. تابعه مسدد، عن هشيم، عن حصين، عن الشعبي، عن عروة بن أبي الجعد.

 

[-2850-] Urve İbnü'l-Ca'd Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in şöyle buyurduğunu rivayet etmiştir: "Kıyamet gününe kadar hayır atların yelelerine düğümlenmiştir. "

 

Tekrar: 2852, 3119, 3643

 

 

حدثنا مسدد: حدثنا يحيى، عن شعبة، عن أبي التياح، عن أنس ابن مالك رضي الله عنه قال:

 قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (البركة في نواصي الخيل).

 

[-2851-] Enes İbn Malik Resul-i Ekrem Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in şöyle buyurduğunu nakletmiştir: "Bereket atların alınlarındadır."

 

 

AÇIKLAMA:     Bereketin atların alınlarında olmasıyla ilgili olarak Kadı İyaz şöyle demiştir: "Eğer bereket atların alınlarında ise onların uğursuz olması düşünülemez. Buna göre atın uğursuzIuğu ile ilgili olarak nakledilen rivayetin cihad için kullanılmayan atlar hakkında olduğunu söylemek gerekir. Dolayısıyla hayır ve bereket taşıdığı söylenen atlar cihad sırasında kullanılan atlar olacaktır. Şöyle bir yorum da yapılabilir: Tek bir şeyin hem hayır hem de şer taşıması mümkündür. Zira ileride ele alınacağı gibi hadiste geçen "hayır" kelimesi "ahirette sevap, dünyada ganimet" şeklinde açıklanmıştır. Atın uğursuzluk taşıması ise bu hayırların elde edilmesine engel teşkil etmez.

 

Hadislerde söz konusu olan atlar, binilip cihad edilen veya cihad amacıyla elde tutulan atlardır. Zira 48. bab da açıklanacağı gibi atların üç amaçla kullanılacağını ifade eden hadis bunu göstermektedir. Ahmed İbn Hanbel'in Esma bint Yezıd'ten naklettiği şu hadis bunu açıkça vurgulamaktadır: "Hayır, atların yelelerinde kıyamete kadar düğümlü olacaktır. Kim bir atı Allah yolunda cihada hazırlık olması için bağlarsa ve sevabını Allah'tan umarak atına harcama yaparsa bu atın açlığı-tokluğu, susuz kalması-suya kanması ve hatta pisliği ve idrarı kıyamet gününde mizan kurulduğu zaman o kişi için kurtuluş olacaktır."

 

Hattabi şöyle demiştir: "Bu hadis, at kullanılarak elde edilen kazancın en hayırlı ve en temiz kazançlardan biri olduğunu göstermektedir. Zaten Araplar mala hayır ismini vermişlerdir. Nitekim bu kullanım ayetlerde de vardır."

 

İbn Abdilberr: "Bu hadisten anlaşıldığı kadarıyla at diğer bütün hayvanlardan daha üstündür. Çünkü Resulullah (s.a.v.) başka hiçbir hayvan hakkında böylesine övgü içeren ifadeler kullanmamıştır. Zaten Nesaı'nin Enes İbn Malik'ten naklettiği bir rivayete göre: Resul-i Ekrem'e (s.a.v.) atlardan daha sevimli gelen bir. varlık yoktu."