DEVAM: 58. Sarık
Üzerine Meshetmek
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ صَالِحٍ
حَدَّثَنَا
ابْنُ وَهْبٍ
حَدَّثَنِي
مُعَاوِيَةُ
بْنُ صَالِحٍ
عَنْ عَبْدِ
الْعَزِيزِ
بْنِ
مُسْلِمٍ
عَنْ أَبِي
مَعْقِلٍ
عَنْ أَنَسِ
بْنِ مَالِكٍ
قَالَ
رَأَيْتُ
رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ يَتَوَضَّأُ
وَعَلَيْهِ
عِمَامَةٌ
قِطْرِيَّةٌ
فَأَدْخَلَ
يَدَهُ مِنْ
تَحْتِ الْعِمَامَةِ
فَمَسَحَ
مُقَدَّمَ
رَأْسِهِ وَلَمْ
يَنْقُضْ
الْعِمَامَةَ
Enes b. Malik'den, şöyle
demiştir: "Ben Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) başında Kitr
kumaşından bir sarıkla abdest alırken gördüm. Elini sarığın altına sokarak
başının ön tarafını meshetti de sarığı (başından) çıkarmadı."
AÇIKLAMA: Bu Hadiste geçen kumaş, kıtr kumaşından kırmızı
bir kumaştır. Katar'da dokunur, desenlidir. Biraz da sertçedir. Dokunduğu
memlekete nisbetle "kıtriyye" denilir. Bu Hadise bakarak sarığın
renginin kırmızı olduğuna hükmedenler varsa da bu hadisde zayıflık olduğu için
muteber bir hüküm sayılmamıştır. Her ne kadar el-Ezheri bu Hadisin abdest
alırken sarık çıkaran kimseleri reddettiğini ve böyle hareket eden kimselerin
vesveseli kimseler olduklarını söylemişse de bu söz doğru değildir. Çünkü
abdest alırken sarıklarını çıkaranların maksadı başlarının tümünü meshetmektir.
Bu ise müstehabdır. Nitekim 106 ve 118 nolu hadislerin şerhinde açıklanmıştır.
Nebi (s.a.v.)'in sarığını çıkarmadan başının bir kısmını meshetmesi ise, bunun
caizliğini gösterir.
Bezlu'l-mechud
yazarı bu hadisi açıklarken şöyle diyor:
1.
Abdest alırken sarığın baş'tan çıkarılması gerekmediğini ifade eden bu hadis zayıftır.
2.
Sarığın çıkarılması lazımdır diyenlerin maksadı, başın her tarafı
meshedilmelidir demektir ki, bu sahih hadislerle emredilmiştir.
Ulema
başın her tarafını meshetmek mendubdur demiştir. Binaenaleyh sarığı baştan çıkarmayı tercih eden kimseleri
bid'atçılıkla itham etmek doğru değildir. Amma Rasulullah (s.a.v.)'in sarığı
başından çıkarmaması ise, bu şekilde abdest almanın da caiz olduğunu beyan
etmek içindir. Yoksa abdest alırken sarığın baştan çıkarılmamasının farz
olduğuna delalet etmez. Bu bakımdan sarığı başından çıkararak başını
kaplarcasına meshedenlere bidatçi gözüyle bakmamalı bilakis sünnete titizlikle
uyan kişiler olduklarını bilmelidir.