SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 148 >>

بَاب غَسْلِ الرِّجْلَيْنِ

59. Ayakları Yıkamak

 

حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا ابْنُ لَهِيعَةَ عَنْ يَزِيدَ بْنِ عَمْرٍو عَنْ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْحُبُلِيِّ عَنْ الْمُسْتَوْرِدِ بْنِ شَدَّادٍ قَالَ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا تَوَضَّأَ يَدْلُكُ أَصَابِعَ رِجْلَيْهِ بِخِنْصَرِهِ

 

el-Müstevrid b. Şeddad'dan, şöyle demiştir. "Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'in abdest alırken serçe parmağı ile ayak parmakları (nın arasını) ovduğunu gördüm."

 

 

Diğer tahric: Tirmizî, tahare; İbn Mace, tahare

 

AÇIKLAMA:     "Ayaklan ovmak" ellerle ayakları sürtmektir ki, bu bir çeşit hilallemektir. Sağ el daima temiz işlerde kullanıldığı için ayakları sürtmek sol el ile ve parmak aralarını hiiallemekse sol elin serçe parmağıyla yapılır. Önce serçe parmak sağ ayağın serçe parmağının altına sokulur sırayla baş parmağa kadar bütün parmak araları sürtülür. Sonra sol ayağın baş parmağından başlanıp serçe parmakta sona erecek şekilde bütün parmak araları hilallenir.

 

İbn Hacer şöyle diyor: "Şayet ravi Müstevrid hadisdeki "delk" kelimesiyle hilallemek kastediyorsa bu Hadis "abdestte parmak aralarını hilallemek sünnettir" diyenler için bir delildir. Şayet "delk" kelimesiyle sürtmek kasdetmişse," abdestte bütün abdest organlarını sürtmek menduptur" diyenler için bir delildir. Bu görüş aynı zamanda Şafii mezhebinin görüşüdür. Malikilere göre ise, bütün abdest uzuvlarını sürtmek farzdır."Hanefi mezhebine göre ise, abdest organlarını üç kere ovarak yıkamak sünnettir.

 

İbnu'l-A'rabi'nin arızatu'l-Ahvezi'deki açıklamasına göre el parmaklarını hilallemek vacibdir. Ancak ayak parmaklarının hilallenmesinin hükmü ihtilaflıdır. İmam Ahmed ile İshak'a göre abdestte ayak parmakları da hilallenir. İmam Malik'e göre ayakları güsul'de hilallemek gerekirse de abdestte gerekmez. Tirmizi'nin tesbitine göre bu hadis Hasen-ğaribdir (bk. el-Mubarekfuri, Tuhfe I, 52)