SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 307 >>

بَاب فِي الْمَرْأَةِ تَرَى الْكُدْرَةَ وَالصُّفْرَةَ بَعْدَ الطُّهْرِ

117. Temizlendikten Sonra Sarı Ve Bulanık Renkte Akıntı Gören Kadına Ait Hükümler

 

حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَعِيلَ أَخْبَرَنَا حَمَّادٌ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ أُمِّ الْهُذَيْلِ عَنْ أُمِّ عَطِيَّةَ وَكَانَتْ بَايَعَتْ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَتْ كُنَّا لَا نَعُدُّ الْكُدْرَةَ وَالصُّفْرَةَ بَعْدَ الطُّهْرِ شَيْئًا

 

Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e bi'at etmiş olan Ümmü Atiyye'den, şöyle demiştir: "Biz hayz, bittikten sonra sarıldığı ve bulanıklığı bir şey (hayz) saymazdık."

 

 

Diğer tahric: Nesai, hayz; İbni Mace, tahare; Dârimi vudu; Ayrıca bk. Buhari, hayz

 

AÇIKLAMA:     Hadiste her ne kadar "Resulullah'ın zamanında" kaydı yoksa da Ümmü Atiyye'nin ifadesinden, zikredilen durumun Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) devrinde hayz sayılmadığı anlaşılmaktadır.

 

Hadisin zahirinden anlaşıldığına göre; adet günleri bittikten sonra kadının gördüğü toprak rengi veya sarı renkteki akıntı hayz değil, adet günleri içinde gördüğü ise, hayzdır. Bu hal içindeki kadınların sarı renkte akıntı bulaştırılmış pamukları Hz. Aişe'ye göndermeleri, Hz. Aişe'nin de onlara acele etmemelerini bildirdiğine dair rivayet, bu hadisenin adet günleri içerisinde olduğuna hamledilir. Dolayısıyle bu iki hadis arasında zıtlık yoktur.

 

Hattabi'nin ifadesine göre hayz bittikten sonra gelen sarımtırak ve bulanık su şeklindeki akıntı hakkında ulema ihtilaf etmiştir. Hz. Ali, Süfyan es-Sevri ve Evzai'ye göre bu hayz değildir, namaza mani olmaz. Said bin el-Müseyyeb ve Ahmed bin Hanbel'e göre kadın bunu görünce gusledip namazım kılar.

 

Şafiilere göre muhteliftir. Meşhur olana göre, bu renklerdeki akıntı kan kesildikten sonra fakat onbeş gün içinde gelirse, hayz sayılır. On beş gün geçtikten sonraki akıntı ise, hayz değildir.

 

Hanefilere göre ise kan kesildikten sonra fakat on gün içinde gelen bir veya iki günlük akıntı hayzdan sayılır. Haiz olan kişi beyaz görünceye kadar temizlenmiş sayılmaz.

 

Hiç hayz olmamış kadının ilk gördüğü kan sarı veya bulanık renkte ise, fukahanın ekserisine göre hayz sayılmaz. Şafiilerin bazıları, bunlar için hayz hükmünün cari olduğunu söylemişlerdir.

 

Ebu Davud dediki; Yahya bin Main, "Mualia Sikadır" derdi. Ahmed bin Hanbel ise, Mualla rey'e değer veren biri olduğu için ondan hadis rivayet etmedi.