DEVAM: 47. Cemaatle
Namaz Kılmanın Fazileti
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ
حَنْبَلٍ
حَدَّثَنَا
إِسْحَقُ
بْنُ يُوسُفَ
حَدَّثَنَا سُفْيَانُ
عَنْ أَبِي
سَهْلٍ
يَعْنِي
عُثْمَانَ
بْنَ حَكِيمٍ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الرَّحْمَنِ
بْنُ أَبِي
عَمْرَةَ
عَنْ عُثْمَانَ
بْنِ
عَفَّانَ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مَنْ صَلَّى
الْعِشَاءَ
فِي جَمَاعَةٍ
كَانَ
كَقِيَامِ
نِصْفِ
لَيْلَةٍ
وَمَنْ
صَلَّى
الْعِشَاءَ
وَالْفَجْرَ
فِي جَمَاعَةٍ
كَانَ كَقِيَامِ
لَيْلَةٍ
Osman b. Affan
(r.a.)'den; demiştir ki; Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu: "Yatsı namazını cemaatle kılan kimse o gecenin yarısını namaz
kılmakla geçirmiş gibidir. Yatsı ve sabah namazlarını cemaatle kılan kimse o
gecenin tamamını namaz kılmakla geçirmiş gibi sevab alır"
Diğer tahric: Tirmizî,
salat; muvatta, cemaa; İbn Huzeyme, sahîh; Müslim, mesacid
AÇIKLAMA:
Bu hadis-i şerif mana
itibariyle "Kadir gecesi (içerisinde kadir gecesi bulunmayan) bin aydan
daha hayırlıdır" ayet-i kerimesine benzer. Hadisten anlaşılacak mana
şudur: Yatsı namazını cemaatle kılan kimse (içerisinde yatsı namazı olmayan)
bir gecenin yarısını ihya etmiş, yatsı ve sabah namazlarını cemaatle kılan
kişi de (içerisinde sabah ve yatsı namazı olmayan) bir gecenin tümünü ihya
etmiş gibi sevab alır.
Bu hadis-i şerifi:
Müslim yine Hz. Osman'dan, "Resulullah (s.a.v.)'ın şöyle buyurduğunu
işittim: "Bir kimse yatısı namazını cemaatle kılarsa sanki gecenin
yarısını, bir kimse de sabah namazını cemaatle kılarsa sanki gecenin tümünü
namaz kılmakla geçirmiş gibidir" şeklinde rivayet eder.
Müslim'deki bu
rivayette sabah namazı ile birlikte yatsı namazı zikredilmemiştir.
İmam Malik de
Muvatta'ında hadisi, Abdurrahman bin Ebi Amre tarikiyle Hz. Osman'dan,
Müslim'in rivayetine benzer bir şekilde fakat mevkuf olarak rivayet etmiştir.
Zürkanî Malik'in rivayeti için: "Her ne kadar bu mevkuf ise de, merfu
hükmündedir. Çünkü bu söz, rey' ile söylenemez" der.
Müslim ve Muvatta'daki
bu rivayetlerden, sadece sabah namazını cemaatle kılanın da, bütün geceyi ihya
etmiş gibi sevab kazanacağı anlaşılmaktadır. Bu rivayetlerle Ebu Davud'taki
rivayet arasındaki farklılığı "Muhtemeldir ki Müslim ve Muvatta'daki
rivayetlerde bir hazf vardır ve .... kelimesi hazfedilmiştir" şeklinde
te'lif etmişlerdir.