SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

SALAT BAHSİ

<< 556 >>

بَاب مَا جَاءَ فِي فَضْلِ الْمَشْيِ إِلَى الصَّلَاةِ

48. Namaza Yürüyerek Gitmenin Fazileti

 

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ ابْنِ أَبِي ذِئْبٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الْأَبْعَدُ فَالْأَبْعَدُ مِنْ الْمَسْجِدِ أَعْظَمُ أَجْرًا

 

Ebu Hureyre (r.a.)'in rivayet ettiğine göre, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: "Sevabı en çok olan, mescide en uzak yerden gelendir"

 

 

Diğer tahric: Buhari, ezan; Müslim, mesacid; İbn Mace, mesacid; Muvatta, tahare; Ahmed b. Hanbel, II, 351, 428.

 

AÇIKLAMA:     Aynı mevzuda Müslim'in Ebü Musa'dan yaptığı rivayet de; "Namazda insanların sevabca en üstün olanları, yolu namaza (mescidden) en uzak olanlardır" şeklindedir.

 

Gerek Ebu Davud'un hadisi, gerekse Müslim'in rivayeti evi mescide uzak olanlar için bir tesellidir. Zira evi mescide yakın olanın cemaate devamı da­ha kolay olur. Namazlarını ekseriyetle cemaatle kılacağı için sevabı da fazla olur. Ama evi mescide uzak olan bundan mahrum olabilir. İşte Resulullah (s.a.v.) evi uzak olanın mescide gelmek için katlandığı meşakkatleri ve attığı adımları onun namazı menzilesinde tutmuştur. Nitekim 559. hadis-i şerifte geleceği üzere cemaate gitmek için yola çıkan kişinin ayağını her kaldırışta derecesi yükselecek ve her yere basışta bir günahı silinecektir.

 

Müslim, Tirmizî ve Nesaî'nin Ebu Hureyre'den yaptıkları bir rivayette Resulullah (s.a.v.) tam olarak abdest alıp mescide giderken adımların çok ol­masının ve bir namazdan sonra diğer namazı beklemenin hataları mahvedip dereceleri yükselttiğini haber vermektedir.

 

Açıktır ki, hadisi şerif, çok sevab almak için evleri mescîdden uzak yap­maya teşvik etmemektedir. Zira Resulullah (s.a.v.)'ın evi mescidin hemen bitişiğindedir.

 

Bu, "Muhakkak oruçlunun ağzının kokusu Allah katında misk koku­sundan daha güzeldir" hadis-i şerifine benzer. Resulullah burada insanları ağız temizliğini, terk ederek ağızlarının tiksindirici bir şekilde kokutmaya teşvik etmemiştir. Maksat oruçlu için çok büyük sevab olacağını müjdelemektir.