SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

SALAT BAHSİ

<< 594 >>

بَاب إِمَامَةِ الْبَرِّ وَالْفَاجِرِ

63. Salih Ve Facir Kişilerin İmamlığı

 

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ صَالِحٍ حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ حَدَّثَنِي مُعَاوِيَةُ بْنُ صَالِحٍ عَنْ الْعَلَاءِ بْنِ الْحَارِثِ عَنْ مَكْحُولٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الصَّلَاةُ الْمَكْتُوبَةُ وَاجِبَةٌ خَلْفَ كُلِّ مُسْلِمٍ بَرًّا كَانَ أَوْ فَاجِرًا وَإِنْ عَمِلَ الْكَبَائِرَ

 

Ebu Hureyre (r.a)'den; demiştir ki; Resülullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) buyurdu ki: "Salih olsun,, facir olsun hatta büyük günah işlemiş de olsa her müslümanın arkasında farz namazı (cemaatle kılmak) vaciptir."

 

 

Sadece Ebu Davud rivayet etmiştir. Ayrıca bk. ed-Darakutnî, sünen, II, 56.

 

AÇIKLAMA:     Bu hadis-i Şerif "Günahkar kimselerin arkasında namaz kılmanın caiz olduğunu ve imamlık için adaletin şart olmadığını ifade etmektedir. Ulemanın ekserisi de imamlıkta adaletin şart olmadığı görüşünde olmakla beraber, fasık (günahkar) kimselerin arkasında namaz kılmanın mekruh olduğunu söylemektedirler.[Menhel, IV, 316.]

 

Cafer b. Mübeşşir, Ca'fer b. Harb ve bir rivayette İmam Malik, imam­lık için adaletin şart olduğu görüşündedirler. Çünkü İbn Mace'nin Cabir'-den (r.a.) rivayet ettiği hadis-i şerifte; "Sakın bir kadın bir erkeğe ve bir a'rabî (bedevi) bir muhacire (şehire yerleşen kimseye) bir facir (günaha dadanan) bir mü'mine imam olmasın."[ibn Mace, ikame] buyurulmaktadır. Bu alimler tercemesini sunduğumuz hadis-i şerifte sözü geçen ve arkalarında namazın kılınabilece­ği ifade edilen fasık kişilerden maksadın idareciler olduğunu, idarecilerin dı­şında fasıkların arkasına namaz kılmanın caiz olmadığı görüşündedirler. Hanbelî alimleri de aynı görüştedirler.

 

Hanefilerle Şafiîlere göre fasıkın imamlığı kerahetle caizdir. Bunlar her ne kadar görüşlerinin doğruluğu için pek çok hadisleri delil getirirlerse de bu hadisler zayıftır. Ve; "Size dininde cür'etkar olan imam olmasın" hadisine ve benzerlerine zıttır. Lakin bu zıt olan hadisler de de zayıflık vardır. Bu sebeble Hanefiler ve Şafiiler asla müracaat ederek,fasığın imamlığı caizdir, derler. Asi olan kimin namazı sahih olursa imamlığının da sahih olmasıdır. Bunu ashab-ı Kiramın uygulaması da doğrulamaktadır. Ni­tekim Buhari (256/870) nin Abdulkerim'den şöyle bir rivayeti vardır: "Muhammed (s.a.v.)'in ashabından fasık imamlar arkasında namaz kılan on kişiye yetiştim" demiştir. Nitekim "Sen namazı vaktinde kıl eğer ona emirlerle bir­likte yetişirsen tekrar kıl, çünkü bu senin için nafile olur"[Müslim, mesacid] mealindeki hadis-i şerif de bu görüşü te'yid etmektedir.