بَاب
الْإِسْبَالِ
فِي
الصَّلَاةِ
Namazda Yere Sürünecek
Kadar Elbiseyi Sarkıtmak
حَدَّثَنَا
زَيْدُ بْنُ
أَخْزَمَ
حَدَّثَنَا
أَبُو
دَاوُدَ عَنْ
أَبِي
عَوَانَةَ عَنْ
عَاصِمٍ عَنْ
أَبِي
عُثْمَانَ عَنْ
ابْنِ
مَسْعُودٍ
قَالَ
سَمِعْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقُولُ مَنْ
أَسْبَلَ
إِزَارَهُ
فِي صَلَاتِهِ
خُيَلَاءَ
فَلَيْسَ
مِنْ اللَّهِ
فِي حِلٍّ
وَلَا
حَرَامٍ
قَالَ أَبُو
دَاوُد رَوَى
هَذَا
جَمَاعَةٌ
عَنْ عَاصِمٍ
مَوْقُوفًا
عَلَى ابْنِ
مَسْعُودٍ
مِنْهُمْ
حَمَّادُ
بْنُ سَلَمَةَ
وَحَمَّادُ
بْنُ زَيْدٍ
وَأَبُو الْأَحْوَصِ
وَأَبُو
مُعَاوِيَةَ
İbn Mes'ud (r.a.)'den;
demiştir ki; Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i şöyle buyururken
dinledim: "Büyüklenerek namazda elbisesini yere sarkıtan kişinin Allah
katında hiç bir değeri yoktur. (Yahut: Onu ne kötülük işlemekten korur ne de
bağışlar.)"
Ebu Davud dedi ki: bu
hadisi içlerinde Hammad b. Seleme ve Hammad b. Zeyd, Ebu'l-Ehvas ve Ebu
Muaviye'nin de bulunduğu bir cemaat, İbn Mes'ud'a (ulaşan) mevkuf bir hadis
olarak nakletmiştir.
Diğer tahric: Ebu
Davud, vitr; Beyhakî, es-Sünenu'l-kubra'
AÇIKLAMA: Hadis-i Şerifte geçen cümlesine İbn Reslan, “O kimse Allah katmda harama ve
helale iman etmemiş sayılır" diye mana vermiştir. "Allah onun
kusurlarını affetmediği gibi, Allah katında bir değeri olmadığından Allah onu
kötülüklerden korumaz" şeklinde mana verenler de vardır.
Nevevî
merhum ise "Allah'dan uzaklaşmış ve dinini terketmiş olur" diye mana
vermiştir.[es-Seharenfurî,
Bezlu'l-mechiıd, IV, 297]
Bazıları
da Allah (c.c.) Onun haram fiillerine de helal dairesinde işlediği fiillere de
değer vermez [es-Subkî,
el-Menhel, V, 24] şeklinde anlamışlardır.
"O
kimse helal dairesinde bulunmadığı gibi Allah katında kıymetli bir kişi de değildir"
şeklinde mana verenler de vardır.
Bezlu'l-Mechud
müellifi ise şöyle mana vermiştir: "Kibrinden dolayı böyle davranan
kimse, kibir ve gururu helal saymış olacağından din dairesinden çıkmış demektir
ki bu kişiye helal ve haram hükümleri teallük etmez."[Bezlu'l -mechud, IV,
2907]
Bu
hadis-i şerif eskiden arablar arasında giyilmesi adet olan uzun etekli veya
uzun paçalı elbiseleri giymek suretiyle kibir ve gurur duyarak namaz kılmaktan
sakındırmak için gelmiştir. Bu mevzuda 643 no'lu hadisin açıklama kısmına da
müracaat edilmelidir.