بَاب مَنْ
لَمْ
يَذْكُرْ
الرَّفْعَ
عِنْدَ الرُّكُوعِ
116-117. Rüku'a
Varırken Ellerin Kaldırılmasını Zikretmeyenler
حَدَّثَنَا
عُثْمَانُ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ
حَدَّثَنَا
وَكِيعٌ عَنْ
سُفْيَانَ
عَنْ عَاصِمٍ
يَعْنِي
ابْنَ
كُلَيْبٍ
عَنْ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ
الْأَسْوَدِ
عَنْ عَلْقَمَةَ
قَالَ قَالَ
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مَسْعُودٍ
أَلَا
أُصَلِّي
بِكُمْ
صَلَاةَ رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ
فَصَلَّى
فَلَمْ
يَرْفَعْ يَدَيْهِ
إِلَّا
مَرَّةً
قَالَ أَبُو
دَاوُد هَذَا
حَدِيثٌ مُخْتَصَرٌ
مِنْ حَدِيثٍ
طَوِيلٍ
وَلَيْسَ
هُوَ
بِصَحِيحٍ
عَلَى هَذَا
اللَّفْظِ
Alkame demiştir ki:
Abdullah b. Mes'üd şöyle dedi: "Size Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
namazını kıldırayım mı?" (Alkame (r.a,) sözlerine devamla) dedi ki:
(Sonra) namaz kıldı ve (iftitah tekbirinde olmak üzere yalnız) bir kere
ellerini kaldırdı.
Ebu Davud dedi ki: Bu
hadis, uzunca bir hadisten özettir ve bu lafızlarla sahih değildir.
bk. Tirmizî, salat;
Nesaî, iftitah
AÇIKLAMA: Bu hadis"'şerif namazda iftitah
tekbirinin dışında ellerin kaldırılmayacağını söyleyen Kufelilerin delilidir.
Görüldüğü gibi hadisin sonunda hadisle ilgili kısa bir açıklama bulunmaktadır.
Her
nekadar Müctebaiyye nüshasının haşiyesinde bu açıklama Müellif Ebu Davud'a ait
bir söz olarak geçiyorsa da bunun dışında kalan mevcut nüshaların hiç birisinde
bu ibare yoktur. Binaenaleyh bu hadisin zayıf olduğunu ifade bu sözün müellif
Ebu Davud'a ait olup olmadığı şüphelidir. Şayet ona ait olduğu kabul edilse
bile, bu sözle hadisin zayıflığına hükmedilemez. Çünkü bir hadisin sahih
olmaması onun zaif olmasını gerektirmez. Bilindiği gibi sahih hadisle zayıf
hadis arasında bir de hasen hadis vardır. Nitekim İmam Tirmizî; "İbn
Mes'ud (r.a.)'un hadis-i hasendir. Nebi (s.a.v.)'in ashabından ve tabiinden bir
çok ilim adamının görüşü budur. Süfyan es-Sevrî ve Küfeliler bu görüşü
benimsemişlerdir" demiştir. Bu mevzuda Bezlu'l-mechud sahibi de şöyle
demektedir: "Şayet bu hadisin zayıf olduğu iddiası biran için kabul edilse
bile, İbn Hazm'ın bu hadisin sahihliğini isbat ettiğini unutmamak
gerekir."
Bu
noktada isbat edenin sözünü, kabul etmeyinin görüşüne tercih etmek asıldır. Bu
hadisin, Buharî'nin rivayet ettiği uzunca bir j hadisin bir parçası olması ve
aslında bulunmayan bazı fazlalıkları ihtiva etmesi iddiasına gelince: Bu
iddianın doğruluğu bir an için kabul edilse bile, yine hadisin sıhhatine bir
zarar vermez. Çünkü güvenilir bir ravinin bir hadise ilave olarak yaptığı
rivayet, o hadisin sıhhatine bir zarar getirmez. Güvenilir bir ravinin yaptığı
ilave makbuldür. [Bezlu'l-mechud, IV, 471]
Buraya
kadar naklettiğimiz görüşler bu hadisin zayıf olmadığı görüşünde olan ve bu
hadisle amel eden Küfe ulemasına aittir. Bu hadisle amel etmeyen ulemaya göre
ise, bu hadis zayıftır. Bunların görüşlerini de şu şekilde sıralamak mümkündür:
1.
Ahmed b. Hanbel (r.a.) ve İbn Adem bu hadisin zayıf olduğunu söylemişlerdir.
2.
İbnü'I-Mübarek "bu hadisin sıhhati bence sabit değildir" demiştir.
3.
İbn Ebî Hatim bu hadisin zayıf olduğunu söylemiştir.
4.
İbn Hibban, bu hadise itimad edilemeyeceğini; çünkü taşıdığı illetlerin bu
hadisi ibtal ettiğini söylemiştir.
5.
İbn Abdilberr Temhîd isimli eserinde bu hadisin zayıf olduğunu söyleyerek Ebu
Davud'a isnad edilen "Bu hadis aslında uzunca bir hadisten kısaltılarak
rivayet edilmiştir. Bu lafızlarla sahih değildir" sözünü delil getirir.
6.
Bezzar da bu hadisin sıhhatinin tesbit edilemediğini, bu bakımdan delil olma
niteliğinden uzak olduğunu söylemiştir.
7.
İçlerinde hanefi ulemasından, Hafız Zeylaî, Aynî gibi alimlerin de bulunduğu
pek çok ilim adamı da bu hadisin zayıf olduğu görüşündedirler. Tuhfetü'l-Ahvezî
sahibi el-Mubarekfurî, el-İtibar sahibi Hafız el-Hazimî de bunlar arasındadır.[Bu iddiaların
ayrıntıları için bk. el-Menhel, V, 154]
Kanaatimizce
bu mevzuda iftitah tekbirinin dışında ellerin kalkmayacağı görüşünü savunan
Hanefilerin ve taraftarlarının en kuvvetli delillerinden biri de namaz
içerisinde hareketsiz durmanın farziyyetine delalet eden; "Acaba neden
sizleri, ellerinizi hırçın atların kuyrukları gibi kaldırmış görüyorum?
Namazda sakin olun" [Müslim; salat; Nesaî, sehv; Ahmed b. Hanbel, V, 93, 101, 107.] mealindeki hadis-i
şeriftir.
Bu
hadise göre iftitah tekbiri esnasında el kaldırmanın dışında el kaldırmak asla
caiz değildir. Çünkü iftitah tekbiri esnasında el kaldırmak namazın dışında
olan bir harekettir. Bunun dışındaki el kaldırmalar ise, namazın içindedir.[Zafer Ahmed
el-Osmanî, Î'iau's-Sunen, III, 44]