بَاب
قَدْرِ
الْقِرَاءَةِ
فِي صَلَاةِ
الظُّهْرِ
وَالْعَصْرِ
126-127 Öğle-İkindi
Namazlarında Kıraatin Mikdarı
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا
حَمَّادٌ
عَنْ سِمَاكِ
بْنِ حَرْبٍ عَنْ
جَابِرِ بْنِ
سَمُرَةَ
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ
يَقْرَأُ فِي
الظُّهْرِ
وَالْعَصْرِ
بِالسَّمَاءِ
وَالطَّارِقِ
وَالسَّمَاءِ
ذَاتِ
الْبُرُوجِ
وَنَحْوِهِمَا
مِنْ السُّوَرِ
Cabir b. Semure'den
rivayet edildiğine göre, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) öğle ve
ikindi (namazlarında): Tarık ve Buruc surelerini ve bunlar kadar olan diğer
sureleri okurdu.
Diğer tahric: Nesaî,
iftıtah; Tirmizî, mevakît
AÇIKLAMA: Bu hadis-i şerif, Resul-i Zişan Efendimiz'in
öğle ve İkindi namazlarında Tarık süresiyle Büruc surelerini veyahutta bunlara
denk uzunlukta olan evsat-i mufassal denilen surelerden birini okuduğunu beyan
etmektedir. Biz 786 numaralı hadisin açıklamasında, surelerin uzunluk
bakımından kısımlarını beyan etmiştik. Bilindiği gibi cemaate ağır gelmeyeceği
bilinirse, imamın kıraati uzatması Hanefî mezhebine göre sünnettir. Ağır
geleceğini bildiği halde uzatması ise, mekruhtur. Diğer mezheb imamlarına göre
de bazı şartların bulunması halinde durum böyledir.
Ancak
Hanefi ulemasına göre, sabah ve öğle namazlarında Hücurat'tan Büruca kadar olan
ve Tival-ı Mufassal denen sureleri, ikindi ile yatsı namazlarında Büruc'da
Beyyine'ye kadar olan ve Evsat-i Mufassal denen sureleri,akşam namazında da
Beyyine'den Nasa kadar olan sureleri okumak sünnettir. Cemaatin durumuna göre
daha uzun veya daha kısa okumak caizdir. Nitekim Resul-i Ekrem'in bazı değişik
uygulamaları bunun caiz olduğunu göstermek içindir. Bu mevzudaki diğer mezhep
imamlarının görüşünü 794 no'lu hadis-i şerifin açıklama kısmında yazdığımız
için burada tekrara lüzum görmüyoruz.