DEVAM: 126-127
Öğle-İkindi Namazlarında Kıraatin Mikdarı
حَدَّثَنَا
عُبَيْدُ
اللَّهِ بْنُ
مُعَاذٍ
حَدَّثَنَا
أَبِي
حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ عَنْ
سِمَاكٍ
سَمِعَ
جَابِرَ بْنَ
سَمُرَةَ قَالَ
كَانَ رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
إِذَا
دَحَضَتْ
الشَّمْسُ
صَلَّى الظُّهْرَ
وَقَرَأَ
بِنَحْوٍ
مِنْ
وَاللَّيْلِ
إِذَا
يَغْشَى
وَالْعَصْرَ
كَذَلِكَ وَالصَّلَوَاتِ
كَذَلِكَ
إِلَّا
الصُّبْحَ فَإِنَّهُ
كَانَ
يُطِيلُهَا
Cabir b. Semure demiştir
ki: Resululallah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) güneş (tam tepe noktasından
batıya doğru birazcık) kaydımı öğleyi kılardı ve aşağı yukarı Leyi suresi
uzunluğunda bir sure okurdu. İkindiyi de Öyle kıldırırdı. Ancak sabah namazını
uzatırdı.
Diğer tahric: Müslim, mesacid;
Nesaî, mevakît; Ahmed b. Hanbel, IV, 420, 423.
AÇIKLAMA: Bu hadis-i şerifte öğle namazının güneşin tam
tepe noktasından biraz batıya
meyletmesiyle giren ilk vaktinde, vakit geçirilmeden kılınmasının lüzumunu
ifade etmektedir.Müslim'in bu mevzudaki rivayeti ise şöyledir: "Nebi
(s.a.v.) öğle namazım güneş meylettiği zaman kılardı." Hadis-i şeriften
Resul-i Ekrem (s.a.v.) Efendimizin öğleyi ve ikindiyi vakit girer girmez, hiç
beklemeden ve Leyi suresi gibi orta uzunlukta (Evsat-i Mufassal denilen)
surelerden biriyle kıldırdığı anlaşılmaktadır.
Bu
mevzudaki Hanefî Mezhebinin görüşü Hidaye isimli eserde şöyle özetlenmektedir:
Hazarda sabah namazının iki rekatında Fatiha'dan sonra kırk yahut elli ayet
kadar okunur. Kırk ayetten altmış ayete, altmış ayetten yüz ayete kadar
okunacağına dair de hadisler vardır. Nitekim Müslim'in bu mevzudaki rivayeti
şöyledir:
"Resulullah
(s.a.v.) sabah namazında Kaf suresini okurdu. Sabah namazından sonraki
namazlarını daha hafif kıldırırdı."[Müslim, salat] Ebü Burde'den rivayet
edildiğine göre; "Resulullah (s.a.v.) in sabah namazında 60 ayetten yüz
'ayete kadar okuduğu" olurmuş. İbn Hibban'ın rivayeti, "Altmış
ayetten yüz ayete kadar okurdu" şeklindedir. Hz. Abdullah b. Ömer'den
gelen rivayet ise, şöyledir: "Nebi (s.a.v.) bize Saffat süresiyle namaz
kıldırırdı." Bu farklı rivayetlerin arası şöyle uzlaştırılmıştır: İsteksiz
olan cemaata kırk ayetle kıldırılır, istekli olan cemaata ise, yüz ayetle
kıldırılır. İkisi arasında olan cemaate ise, elli ila altmış kadar ayetle
kıldırılır. Bu mevzuda gecelerin kısalığına veya uzunluğuna göre hareket
edileceğini söyleyenler olduğu gibi, cemaatin meşguliyetine göre de okunacak
ayetlerin sayısının değişebileceğini söyleyenler de vardır. Öğle namazında
okunacak ayetlerin uzunluğu sabah namazındaki okunacak ayetlerin uzunluğuna
denk olmalıdır. Çünkü her iki namazın vakti de genişlik bakımından aynıdır.
Mebsut'ta; "öğle vakti meşguliyet vakti olduğu için cemaate bıkkınlık
vermemek maksadıyla sabah namazından daha az ayet okunur" deniliyor.
İkindi ve yatsı namazlarında okunacak ayetlerin uzunluğu da biri birine denk
olmalıdır. Bu bakımdan bu iki vakitte Evsat-i Mufassal denilen Büruc
Suresi'nden Beyyine Suresi'ne kadar olan sureler okunur.
Akşam
namazında ise, Kısar-i Mufassal denilen Beyyine Suresi'nden Nas Suresi'ne kadar
olan sureler okunur. Bu mevzuda asıl delil, Hz. Ömer'in Ebu Musa el-Eş'arî'ye
gönderdiği, Abdurrezzak'ın Musannaf'ında rivayet edilen şu mektuptur:
"Sabah ve öğle namazlarında Tival-ı Mufassal'! (Hucurat'tan Büruc'a kadar
olan sureleri) oku, ikindi ve yatsıda Evsat-ı Mufassalı (Büruc'dan Beyyine'ye
kadar olan sureleri) oku, Akşam namazında da Kısar-ı Mufassalı (Beyyine'den
Nas'a kadar olan sureleri) oku. Çünkü akşam acele kılınmalıdır. Bu bakımdan
kısa okuyarak kıldırmak daha uygun olur. İkindi ve yatsı namazlarını ise
geciktirerek kıldırmak müstehabtır."[Merginanî, Hidaye ve Kemaleddin b. Humam
Fethu'l-Kadîr, I, 236]
Konuya
ait mezhep görüşlerini şöylece özetlemek mümkündür:
1.
Hanefilere göre, sabah ve öğle namazlarında tıval, ikindi ve yatsı namazlarında
kısar bölümlerinden sureler okunmalıdır.
2.
Şafiîlere göre de, durum Hanefîlerinki gibidir.Yalnız cuma günü sabah
namazının ilk rekatında Secde Suresini ve ikinci rekatında İnsan Suresini
okumak sünnettir.
Hanefî
ve Şafiî mezheplerine göre öğle namazında okunacak sureler, sabah namazında
okunacak surelerden biraz kısa olmalıdır.
3.
Malikîlere göre, sabah ve öğle namazlarında tıval, ikindi ve akşam namazlarında
kısar ve yatsı namazında evsat bölümlerindeki sureler okunmalıdır. Bunlara
göre bunun hükmü sünnet değil mendubtur.
4.
Hanbelilere göre, sabah namazında tıval, akşam namazında kısar, Öğle ile ikindi
ve yatsı namazlarında evsat bölümlerindeki sureler okunmalıdır.[Hatiboğlu Haydar,
Sünen-i İbn Mace Terceme ve Şerhi, III, 50-51]
BAZI HÜKÜMLER
1.
Öğle namazını vakit girer girmez kılmak müstehabtır. Nitekim ulemanın büyük
çoğunluğu da bu görüştedir. Ancak Hanefilere göre, bu hüküm kış günlerine
mahsustur. Yazın sıcak günlerde serinlik zamanına kadar geciktirmek
müstehabtır.
2.
Öğle ve ikindi namazlarında evsat-i mufassal denilen, Buruc ile Beyyine
arasındaki surelerden okumak sünnettir. Ancak bu mevzuda mezheb imamlarının
görüşleri 794 numaralı hadiste geçmiştir. Burada tekrara lüzum görmüyoruz.
3.
Sabah namazında Tıval-i Mufassal denilen Hucurat ile Büruc arasındaki uzun
surelerden okumak sünnettir. Çünkü sabah namazı uyku ve gaflet zamanıdır,
Namazın uzatılması sayesinde insanlar cemaate yetişmek imkanını bulmuş olurlar.