DEVAM: 170-171. Secde
Mahallindeki Çakılların Namazda Düzeltilmesi
حَدَّثَنَا
مُسْلِمُ
بْنُ
إِبْرَاهِيمَ
حَدَّثَنَا
هِشَامٌ عَنْ
يَحْيَى عَنْ
أَبِي
سَلَمَةَ
عَنْ
مُعَيْقِيبٍ
أَنَّ النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ لَا تَمْسَحْ
وَأَنْتَ
تُصَلِّي
فَإِنْ
كُنْتَ لَا
بُدَّ
فَاعِلًا
فَوَاحِدَةٌ
تَسْوِيَةَ
الْحَصَى
Muaykîb (r.a.)'den; Hz.
Nebi (s.a.v.)'in şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir: "Namazda iken sakın
(taşlara) el sürme. Ama mutlaka yapman gerekirse, çakılları düzeltmek için bir
(hareket sana yeter)"
Diğer tahric: Buhârî,
amel fi's-salât; Müslim, mesâcid; İbn Mâce, ikame; Tirmizî, salât; Ahmed b.
Hanbel, V, 425.
AÇIKLAMA:
Hadisi Şerif, bundan
önce de ifade edildiği gibi taşları düzeltmek için bir hareketin caiz, fazlasının ise, yasak olduğuna delildir.
Konunun açıklaması önceki hadiste geçmiş bulunmaktadır.
Hadisin sonundaki
ibaresi, sâdece Ebû Dâvud'da vardır. Diğer hadis kitaplarının hiçbirinde mevcut
değildir. Bu ibarenin, "mesh"in illeti veya tefsin olarak, Ebû
Davud'un sözü olması muhtemeldir.
Namazda taşlan
düzeltmeyi çirkin gören başka hadisler de vardır. Meselâ; İbn Mâce'nin Ebû
Hureyre'den ve İbn Hibbân'ın Ebû Salih'den rivayet ettiği hadisler bu
cümledendir.