بَاب مَا
يَقْرَأُ فِي
صَلَاةِ
الصُّبْحِ يَوْمَ
الْجُمُعَةِ
211-212. Cuma Günü
Sabah Namazında Okunacak Sureler
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
أَبُو عَوَانَةَ
عَنْ
مُخَوَّلِ
بْنِ رَاشِدٍ
عَنْ مُسْلِمٍ
الْبَطِينِ
عَنْ سَعِيدِ
بْنِ جُبَيْرٍ
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ
أَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ كَانَ
يَقْرَأُ فِي
صَلَاةِ
الْفَجْرِ
يَوْمَ
الْجُمُعَةِ
تَنْزِيلُ
السَّجْدَةَ
وَهَلْ أَتَى
عَلَى
الْإِنْسَانِ
حِينٌ مِنْ
الدَّهْرِ
İbn Abbâs (r.a.)'dan;
rivayet edildiğine göre; Nebi (s.a.v.) cum'a günleri sabah namazında Secde ve
İnsan sûrelerini okurdu.
izah:
Buhârî, cuma; Müslim,
cuma; İbn Mâce, ikâme; Nesâî, cum'a, Tirmizî, cum'a ; Beyhakî,
es-Sunenü'l-kubrâ, II, 389.
Hadis-i şerif cuma
günleri sabah namazlarında secde ve insan (dehr) surelerinin okunmasının sünnet
olduğuna delâlet etmektedir. Hadisin zahiri Hz. Nebi'in bu sûrelere devam
ettiğini gösterir. Yine bu rivayetten Efendimizin, adı geçen sûrelerin tamamını
okuduğunu anlıyoruz. Sahâbîlerden İbn Abbâs, Ömer b. el-Hattâb, İbn Mes'ûd,
ibn Ömer ve Abdullah b. ez-Zübeyr cuma gününün sabah namazında bu sûrelere
devam edenlerdendir.
Şafiî ve Han belilere
göre, bu sureleri okumak sünnettir. Ancak Hanbe-lîler devamlı bunları okumanın
mekruh olduğunu söylerler.
Mâlikîlerden İbn
el-Kâsım'ın, imam Mâlik'ten yaptığı rivayete göre farz namazlarda bile bile
içerisinde secde olan sûre okumak mekruhtur. Esheb'in rivayetine göre ise,
imamın arkasında cemaat az olur da karışıklıktan emin olunursa içerisinde secde
olan sûreyi okumak caizdir. İbn Habîb konuya daha genişçe bakmış ve cehri
namazlarda, içinde secde âyeti olan sûreleri okumanın caiz olduğunu gizlilerde
ise, caiz olmadığını söyler. Bu ayırıma sebep, cemaatin hatasından emin olunup
olunmamasıdır. Sabah namazına secde sûresinin okunması bu anlayışa göre
değerlendirilecektir.
Hanefilere göre ise, bu
sûreleri okumaktan maksat, Hz. Nebi'in sünnetine uymaksa okunmaları
müstehabtır. Ancak genel manada, namazlarda devamlı aynı sûreleri okumak
mekruhtur. Çünkü bu diğer sûrelerin terkine ve bazı surelerin diğerlerinden
daha efdaî olduğuna dair bir intibaın doğmasına sebep olur.
İbn Hacer
Fethu'l-Bârî'de Ebû Davud'un oğlunun Kitâbu'ş-Şeria'sının dışında hiçbir yerde
Hz. Nebi'in sabah namazında bu sûreyi okuyunca secde yapıp yapmadığına dair
bir kayda rastlamadığını söyler. Adı geçen kitapta rivayet edilen bir haberde
İbn Abbâs, sabah namazında Hz. Peygambere gittiğini, Resûlullah'ın içerisinde
secde olan bir sûre okuyup secde ettiğini söyler. Taberânî'nin
el-Mü'cemuVSağîri'nde de Hz. Ali'den rivayet edilen "Resûlullah sallellahü
aleyhi ve sellem sabah namazında okuduğu Tenzil (es-Secde) sûresinde secde
yaptı" tarzında bir haber vardır. Ancak isnadı zayıftır.
Hz. Nebiin cuma gününün
sabah namazlarında bu süreleri okumasındaki hikmet bu sûrelerin cuma gününde
olan ve olacak olan bazı hâdiseleri muhtevi olmasıdır. Bu surelerde, Hz.
Âdem'in yaratılması, dirilme gibi konular yer almaktadır.