NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
الْقَعْنَبِيُّ
عَنْ مَالِكٍ عَنْ
عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
دِينَارٍ
عَنْ ابْنِ
عُمَرَ قَالَ
قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
تَحَرَّوْا
لَيْلَةَ الْقَدْرِ
فِي
السَّبْعِ
الْأَوَاخِرِ
İbn Ömer (r.a.)'den;
demiştir ki: Resûlullah (s.a.v.):
"Kadir gecesini
(ramazanda) son yedi (gece) içerisinde arayınız" buyurdu.
İzah:
Buhârî, leyletu'l-kadr;
Müslim, siyam; Dârimî, savm; Muvatta, i'tikâf; Ahmed b. Hanbel, II, 37, 62, 74,
113; V, 131.
Metinde geçen "son
yedi gece" sözünün zahirinden anlaşılan "Ramazanın 23. gecesinden
itibaren başlayıp ayın sonuna kadar devam eden yedi gecedir."
Aliyyü'l-Kaarî'nin beyânına göre Tarpuştî bu sözle, "Ramazanın 20.
gecesinden sonra gelen yedi gecesinin kast edildiğini" söylemiştir. 21. ve
23. geceleri de içine aldığı için bu mânâyı, hadisin zahiri mânâsına tercih
etmiştir. Fakat Nafi'in İbn Ömer'den rivayet ettiği "Nebi (s.a.v.)'in
ashabından bazı kimseler rüyada kadir gecesini ramazanın son yedi gecesinde
gördüler. Bunun üzerine Resûlullah (s.a.v.): "Görüyorum ki rü'yalarımz
ramazanın son yedi gecesi hakkında birbirini tutmaktadır. Artık kim Kadit
gecesini arayacaksa onu Ramazanın son yedisinde aiasın" buyurdu.[Müslim,
sıyâm] anlamındaki hadis-i şerif ise, zahirî mânâyı te'yid etmektedir.
Mevzumuzu teşkil eden
Ebû Dâvûd hadisinin; "her kim Kadir gecesini arayacaksa onu son yedi
gecede arasın"[Müslim, sıyâm] anlamındaki hadis ile, "Artık onu siz
son on (gece) içerisinde ve tek sayılı tarihlerde arayınız" anlamındaki
1382 numaralı hadise aykırı değildir. Çünkü:
a. Yedi gece on gecenin
içerisine dahildir.
b. Resûl-i Ekrem'e önce
Kadir gecesinin son on gece içerisinde olduğu daha sonra da bu on gece
içerisinde kalan 7 gece olduğu bildirilmiş olabilir.
c. Kadir gecesini son
on gece içerisinde aramayı bünyesi kuvvetli olanlar için, son yedi gecede
aramayı da zayıf olanlar için tavsiye etmiş olabilir.[el-Muttekî,
Kenzu'l-Ummâl, VIII, 635.]