NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
الْمُعْتَمِرُ
قَالَ سَمِعْتُ
أَبِي
حَدَّثَنَا
بَكْرٌ عَنْ
أَبِي
رَافِعٍ
قَالَ
صَلَّيْتُ
مَعَ أَبِي
هُرَيْرَةَ
الْعَتَمَةَ
فَقَرَأَ
إِذَا السَّمَاءُ
انْشَقَّتْ
فَسَجَدَ
فَقُلْتُ مَا
هَذِهِ
السَّجْدَةُ
قَالَ
سَجَدْتُ
بِهَا خَلْفَ
أَبِي الْقَاسِمِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فَلَا
أَزَالُ
أَسْجُدُ
بِهَا حَتَّى
أَلْقَاهُ
Ebû Râfi' şöyle demiştir:
Ebû Hureyre ile birlikte
yatsı namazı kıldım okuyup secde yaptı.
Bu ne secdesi? dedim.
Ebu'I-Kasım
(Resûlullah)'ın arkasında bu secdeyi yaptım ve ona kavuşuncaya (ölünceye) kadar
yapmaya devam edeceğim, dedi.
İzah:
Buhârî, sucûdu'l-Kur'ân;
ezan; Müslim, salât; Nesaî, iftitâhu's-salât
Hadisin Buharı'de
birkaç farklı rivayeti vardır. Bunlardan Ebû Seleme'nin rivayeti şöyledir:
"Ebû Hureyre'nin İnşikak sûresini okuyup secde ettiğini gördüm. Kendisine;
"Ya Ebû Hureyre gözlerime inanayım mı? Sen secde ettin" dedim.
"Resûlullah (s.a.v.)'in secde ettiğini görmeseydim ben de sede
etmezdim" dedi. Buharî'nin sücûdüs-salât'taki rivayeti ise aynen Ebû
Dâvud'daki gibidir.
Nesaî'nin Ebû Rafî'den
yaptığı rivayet de, Ebû Davud’unkinden pek farklı değildir.
Hadisten anladığımıza
göre:
İçerisinde secde âvefi
olan sûrelerin namaz esnasında okunması meşrudur. Namazda secde âyeti okunmuşsa
namaz esnasında tilâvet secdesi yapması caizdir. Bu konuya ışık tutan başka
hadisler de mevcuttur. Ulemâr cumiıûru hu görüştedir. Bu görüş sahiplerine göre
namazın, farz veya nâ le, cemaatle ya da münferid, cehrî yahut gizli olması
arasında hiç fark yoktur.
Mâlikîlere göre ise,
farz namazlarda ister cemaatle olsun, ister münlrid secde âyeti okumak mekruhtur.
İmam Mâlik'ten yapılan başka bir riv yete göre ise, cemaat az olursa imamın
okumasında beis yoktur.
İmam Ebû Hanife ve
Ahmed b. Hanbel, kıraati gizli olan namazlarc imamın secde âyetini okumasını
mekruh görürler. Çünkü bir takım karışılIıklara sebeb o'ctbilir. Cehrî
namazlarda oöyle bir endişe söz konusu değildir
Ahmed j. Hanbel'in İbn
Ömer'den naklettiği rivayette, Hz, Peygam ber (s.a.v.)'^n öğle nanazınin birüci
rekatında tilâvet secdesi yaptığı veasha binin onun seccie sûresini okuduğunu
zannettikleri haber verilmektedir Muarızları bu rivayetle Ebû Hanîf ve Ahmed b. Hanbel'e itiraz etmişlerdir
Ebû Hureyre'nin İnşikâk
Suresini okuyup da secde ettiğini görenlerir bunu adırgsması, namaz içinde
seode âyetini meşru görmeyenler için deli sayılarız, çünkü bu itirazı yapanlar
Ebû Hureyre'nin izahı karşısında sus-r.r şiardır O halde onlann hayreti
Resulüllah'dan aksini gördüklerinden dolayı değil, konu ile ilgili hiçbir
malumatları olmadığından dolayıdır.
Gelecek olan 1411 no'lu
hadis de bu görüş sahipleri için delil olamaz. Çünkü Hz. Peygamberin namaz
hâricinde secde âyeti okuyup da onun için secde yapması secde âyetini namaz
içinde okumanın caiz olmayışını gerektirmez.