NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
الْعَلَاءِ
حَدَّثَنَا
ابْنُ
إِدْرِيسَ
حَدَّثَنَا
يَزِيدُ بْنُ
أَبِي
زِيَادٍ
بِإِسْنَادِهِ
فِي مِثْلِ
هَذَا
الْحَدِيثِ
زَادَ وَلَمْ
يَقُمْ
عِنْدَهَا
İbn İdrîs şu (bir önceki
1967.) hadisin bir benzerini de aynı senedle Yezid b. Ebî Ziyâd'dan naklen
rivayet etmiştir. (İbn îdris) dedi ki:
(Resûlullah sallallahu
aleyhi ve sellem elindeki taşları attıktan sonra cemrelerin) yanında durmadı.
İzah:
Buhârî, hac; Nesâî,
menâsik; ibn Mâce, menâsik; Dârimî, menâsik; Muvattâ, hac; Ahmet b. Hanbel, II,
152, 178, 190; Beyhakî, es-Sünenu'l-kübrâ, V, 148.
Bu konuda esas Olan
şudur: Bir cemreye taşlar atıldıktan
sonra taşlanacak bir cemre daha varsa orada biraz durulup duâ yapılır, fakat o
cemrenin taşlanmasından sonra taşlanacak başka bir cemre kalmamışsa izdihama
"sebeb olmamak için orada durulmaz. Başka bir ifadeyle Cemre-i Ûlâ ile
Cemre-i Vustâ taşlandıkları zaman her ikisinin yanında biraz durulup dua edilir.
Fakat Akabe Cemresi taşlandıktan sonra orada durmadan hemen uzaklaşılır.
Nitekim Zührî'den rivayet edilen bir hadis şu anlamdadır: "Peygamber
(s.a.v.) Hayf mescidinin yanındaki Cemre-i Ûlâya gelince her birisi için
tekbir getirerek yedi taş atardı, sonra sol tarafındaki vadiye dönüp kıbleye
karşı durur ellerini kaldırarak duâ ederdi ve uzun müddet orada kalırdı. Sonra
ikinci.(cemreye gelip) her birisi için tekbir getirerek yedi taş atardı.
(Taşları atıp bitirdikten) sonra sol tarafındaki vadiye dönüp kıbleye karşı
durup ellerini kaldırarak duâ ederdi ve orada bir süre dururdu. Sonra Akabe'nin
yanındaki taş yığınına gelirdi, herbiri için tekbir getirerek yedi taş da
orada atardı. (Taşlan dtnayı bitirdikten) sonra hiç durmadan dönüp
giderdi.[el-Fethü'r-rabbânî, XII, 219; Buhârî, hac, Fethu'l-Barî, IV, 332.]