NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مَحْمُودُ
بْنُ خَالِدٍ
حَدَّثَنَا
الْوَلِيدُ
حَدَّثَنَا
أَبُو عَمْرٍو
عَنْ يَحْيَى
حَدَّثَنِي
أَبُو
سَلَمَةَ
حَدَّثَتْنِي
فَاطِمَةُ
بِنْتُ
قَيْسٍ أَنَّ
أَبَا عَمْرِو
بْنَ حَفْصٍ
الْمَخْزُومِيَّ
طَلَّقَهَا
ثَلَاثًا
وَسَاقَ
الْحَدِيثَ
وَخَبَرَ
خَالِدِ بْنِ
الْوَلِيدِ
قَال فَقَالَ
النَّبِيُّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
لَيْسَتْ
لَهَا
نَفَقَةٌ
وَلَا مَسْكَنٌ
قَالَ فِيهِ
وَأَرْسَلَ
إِلَيْهَا النَّبِيُّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَنْ لَا تَسْبِقِينِي
بِنَفْسِكِ
Fâtıma bint Kays'dan
rivayet edildiğine göre,
Ebû Amr b. Hafs
kendisini üç talâkla boşamış. Bu hadîsi (Yahya ve Ebû Seleme zinciriyle
Fâtıma'dan) nakleden (Ebû Amr el-Evzâî) hadîsin bundan sonraki kısmında (2284
numaralı hadîsle 2285 numaralı) Halid b. Velîd'in haberini rivayet etti. Ebû
Amr el-Evzâî dedi ki; Peygamber (s.a.v.),
"Ona nafaka da
yoktur, ev de yoktur" buyurdu. Daha sonra (Ebû Amr el-Evzâî bu mevzu ile
ilgili bir hadîs daha rivayet etti ki bu hadîste) şu cümleler vardır:
Rasûlullah (s.a.v.) Fâtıma'ya "Nefsin hakkında benden önce (bana sormadan)
bir karar verme" diye haber gönderdi. [Bakara 235.]
İzah:
Bu hadîs-i şerîfte, bir
önceki hadisten fazla olarak, “onun için
mesken yoktur" cümlesi ile "Nefsin hakkında benden önce bir iş
yapma" cümlesi bulunmaktadır. Bu ikinci cümleye istinaden ulemâ, bâin
talâkla boşanan bir kadını sarahaten değil tariz yoluyla istemenin caiz
olduğunu söylemişlerdir. Nitekim Alan teâlâ Hazretleri "Böyle iddelini
bekleyen kadınlara evlenmek istediğinizi üstü kapalı biçimde bildirmenizden
yahut içinizde tutmanızdan dolayı size bir günah yoktur."[Tahavî, Şerhu
meâni'l-âsâr, II, 37.] buyurmuştur.