NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مُحَمَّدٍ
النُّفَيْلِيُّ
حَدَّثَنَا
حَجَّاجُ بْنُ
مُحَمَّدٍ
عَنْ يُونُسَ
بْنِ أَبِي
إِسْحَقَ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ زَيْدِ
بْنِ أَرْقَمَ
قَالَ
عَادَنِي
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مِنْ وَجَعٍ كَانَ
بِعَيْنِي
Zeyd b. Erkam'dan
demiştir ki:
"Gözlerimde bulunan
bir ağrıdan dolayı Rasûlullah (s.a.v.) beni ziyaret etti."
İzah:
Ahmed b. Hanbel IV.61,
375.
Buhârî, bu hadisi
"el-edebü'l-müfred" isimli eserinde şu ma-naya gelen lafızlarla
rivayet etmiştir: "Gözüm ağrıdı da Peygamber (s.a.v.) beni ziyarete
geldi, sonra
"Ey Zeyd şayet
gözün tamamen kaybolsa ne yaparsın?" buyurdu. Ben de
"Sabrederim,
Allah'dan sevap beklerim" dedim. Hz. Nebi şöyle buyurdu:
"Eğer gözün
kaybolur da sonra sabredersen ve Allah'dan sevap umarsan, senin sevabın cennet
olur."[Buhârî, el-Edebi'l-Müfred (Ahlâk Hadisleri), (Çev. F. Yavuz).]
Mevzumuzu teşkil eden
Ebû Dâvud hadisi ile şerhi sadedinde meallerini sunduğumuz hadis-i şerif ve
benzerleri, göz ağrısından rahatsız olan bir hastayı ziyaret etmenin caiz
olduğunu ifade etmektedir. Binaenaleyh halk arasında yaygın olan "göz ve
diş ağrısı ile çıbandan rahatsız olan bir kimseyi ziyaret etmenin sünnete
aykırı olduğu" kanaati doğru değildir. Her ne kadar Taberânî ile Beyhâkî
"üç hasta vardır ki, onlar ziyaret edilmez. Göz ağrısından hasta olan,
çıbandan rahatsız olan, bir de diş ağrısından rahatsız olan" anlamında bir
hadis rivayet etmişlerse de, bu hadis delil olma nitelisinden uzaktır. Çünkü
Beyhâkî'nin açıkladığı gibi, bu hadis merfu değildir. Yahya b. Kesir'e ait
mevkuf bir hadistir. Şayet bu hadisin Hz. Nebie kadar varan merfu bir hadis
olduğu kabul edilse, o zaman bu hadisin sözü geçen hastaları ziyaret etmenin
yasak olduğu anlamına değil, bu hastaları ziyaretin kuvvetli bir sünnet
olmadığı anlamına geldiği kabul edilir. Çünkü bu hastaları ziyaretin meşru
olduğuna dair pek çok hadis-i şerif vardır.