NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
عُبَيْدُ
اللَّهِ بْنُ
عُمَرَ بْنِ
مَيْسَرَةَ
حَدَّثَنَا
خَالِدُ بْنُ الْحَارِثِ
حَدَّثَنَا
سَعِيدٌ عَنْ
يَعْلَى بْنِ
حَكِيمٍ عَنْ
سُلَيْمَانَ
بْنِ يَسَارٍ
أَنَّ
رَافِعَ بْنَ
خَدِيجٍ
قَالَ كُنَّا
نُخَابِرُ
عَلَى عَهْدِ
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَذَكَرَ
أَنَّ بَعْضَ
عُمُومَتِهِ
أَتَاهُ فَقَالَ
نَهَى
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
عَنْ أَمْرٍ
كَانَ لَنَا
نَافِعًا وَطَوَاعِيَةُ
اللَّهِ
وَرَسُولِهِ
أَنْفَعُ
لَنَا
وَأَنْفَعُ
قَالَ
قُلْنَا وَمَا
ذَاكَ قَالَ
قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مَنْ كَانَتْ
لَهُ أَرْضٌ
فَلْيَزْرَعْهَا
أَوْ فَلْيُزْرِعْهَا
أَخَاهُ
وَلَا
يُكَارِيهَا
بِثُلُثٍ
وَلَا بِرُبُعٍ
وَلَا
بِطَعَامٍ
مُسَمًّى
Râfi' b. Hadîc şöyle
demiştir:
Biz Rasûlullah (s.a.v.)
zamanında ziraî ortakçılık yapardık.
Râfi', amcalarından
birisinin kendisine gelip şöyle dediğini söyledi:
Rasûlullah (s.a.v.)
bizim için faydalı olan bir şeyi yasakladı, ama Allah'a ve Rasûlüne itaat bizim
için daha faydalıdır, daha faydalıdır.
Râfi' devamla der ki:
O nedir? dedik.
Rasûlullah (s.a.v.);
"Kimin arazisi varsa eksin veya kardeşine ektirsin. Üçte birine veya
dörtte birine veya mikdarı belli olan bir buğday karşılığında kiraya vermesin"
buyurdu.
İzah:
Buharî, hars; Müslim,
buyu'; Nesâî, eymân
Tercemeye, "Ziraî
ortakçılık yapardık" diye geçtiğimiz kelimesinin maşdan olan
"el-muhâbere" kelimesinin manası konusunda farklı görüşler vardır.
AIiyyü'1-Kârî bu hadisi izah ederken; "Yani ekin eker ve müzâraanın caiz
oludğuna hükmeder ve sıhhatine inanırdık" der. Şevkânî, muhabere
kelimesinin "el-habîr" kelimesinden türediğini, bu kelimenin de
çiftçi, köylü, ziraatçi manasına geldiğini söyler. Ebû Ubeyde ve birçok lügat
ve fıkıh âliminin de bu görüşü benimsediği belirtilmektedir.
Şâfiîler de
"muhâbere"yi, "Tohumu ortakçı verip çıkan mahsulün bir kısmım
almak üzere yapılan muamele" şeklinde tarif ederler.
Muhabere, müzâraa ve
müsâkat'ın aynı manada kullanıldığı da söylenir. Buhari ve Şafiî'nin
ifadelerinden bu anlaşılmaktadır.
Kâmus'da;
"Muhabere, tarlayı yarıya veya başka bir oran karşılığında ekmektir."
denilir.
Bu kelimenin manası
konusunda daha başka görüşler de vardır. Ama en meşhurları bunlardır. Buradaki
ifadelerden, muhaberenin müzâraa manasında olduğu anlaşılmaktadır.
Görüldüğü gibi bu
rivayete göre müzâraayı nehyeden haberi Rasûlul-lah'tan işiten Râfi' b. Hadîc
değil, amcasıdır. Bundan evvelki hadiste, bizzat kendisinin işittiğine dair
rivayetlere de işaret edilmişti.
Hadis; çıkacak mahsulün
üçte biri, dörtte biri gibi bir oran karşılığında olanın yanı sıra, mikdarı
belli edilen buğday ve arpa karşılığında arazi kiralamanın da caiz olmadığını
göstermektedir. Önce de geçtiği gibi, âlimler arasında üçte biri, dörtte biri
karşılığında arazi kiralamayı caiz görmeyenler vardı. Mikdarı tayin edilen
buğday veya arpa karşılığında kiralamak ise İmam Mâ-lik'in dışındaki ulemaya
göre caizdir. Ulemanın görüşlerinin hadisin bu bölümüne ters düşmemesi için
şöyle bir.izaha ihtiyaç vardır: Hadiste belirtilen; "Mikdarı tayin edilen
(taam) buğday veya arpadan maksad; kiralanan tarladan kalkan buğdaylar, ya da
arazinin belli yerlerinden çıkacak mahsuldür. Yahutta buradaki nehiy
tenzihîdir."