NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ حَاتِمٍ
الْجَرْجَرَائِيُّ
قَالَ
مَرْوَانُ
الْفَزَارِيُّ
أَخْبَرَنَا
عَنْ يَحْيَى
بْنِ
أَيُّوبَ
قَالَ كَانَ
أَبُو
زُرْعَةَ
إِذَا
بَايَعَ
رَجُلًا خَيَّرَهُ
قَالَ ثُمَّ
يَقُولُ
خَيِّرْنِي وَيَقُولُ
سَمِعْتُ
أَبَا
هُرَيْرَةَ
يَقُولُ
قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
لَا
يَفْتَرِقَنَّ
اثْنَانِ
إِلَّا عَنْ
تَرَاضٍ
Yahya b. Eyyûb şöyle
demiştir:
Ebû Zür'a, birisine bir
şey sattığı zaman onu muhayyer bırakır, sonra da;
"Sen de beni
muhayyer bırak. Ben, Ebû Hureyre (r.a)'i, Rasûlullah (s.a.v.); (alışveriş
yapan) iki kişi ancak birbirlerinden razı olarak ayrılsınlar, buyurdu derken
işittim." derdi.
İzah:
Tirmizî, buyu'; ibn
Mâce, ticârât
Tirmizî'nin rivayetinde
Ebû Zür'a'nm kıssası mevcut değildir. Tirmizî hadis için; "bu garib
hadistir" demektedir.
Hadisten, ilk bakışta
anladığımıza göre Ebû Zür'a bir alışveriş yaptığında, "arzu etmiyorsan
akdi feshet, pişmanlık duyarsan vazgeçebilirsin" gibi sözlerle karşı
tarafı muhayyer bırakır, aynı muhayyerliğin kendisi için de tanınmasını
isterdi. Bu hareketine delil olarak da Ebû Hureyre'den işittiği Rasûlullah'ın
şu sözlerini naklederdi: "Alışverişte bulunan iki kişi (ayrıldıklarında)
birbirlerinden razı olarak ayrılsınlar."
Alım satım akdinde
meclis muhayyerliğini kabul edenler, bu hadisi de kendileri için delil
sayarlar. Ancak hadis böyle bir anlayışa pek müsait değildir. Çünkü; hadisin
Hz. Nebi (s.a.v.)'den nakledilen bölümünün muhayyerlikle bir ilgisi yoktur.
Ebû Zür'a'nın; karşı tarafı muhayyer bırakıp, kendisi için de muhayyerlik
istemesi aslında meclis muhayyerliğine değil şart muhayyerliğine delâlet eder.
Zira eğer bu meclis muhayyerliği olsa idi, Ebû Zür'a'nın onu vermesine ve
kendisi için istemesine gerek kalmazdı. Zaten mevcut olan bir şeyin verilmesi
veya istenilmesi düşünülemez.
Aliyyü'1-Kârî bu hadisi
izah ederken şöyle der:
"Allah bilir,
hadisten kastedilen; tarafların parayı vermek ve malı teslim konularında
birbirlerinden razı olarak ayrılmalarıdır. Aksi halde, zarara uğramak ve zarar
vermek sözkonusu olur ki bu da dinen yasaktır. O halde maksat, birisinin
ayrılacağı zaman öbüründen izin istemesi, yapılan alışverişten pişmanlık
duymuşsa ikâle yapabileceklerini söylemesidir. Böyle yapmadan ayrılmak
konusundaki nehiy tenzihidir. Yani yukarıdaki söylenilenleri yapmadan meclisi
terketmesi haram değildir, belki tenzîhen mekruhtur. Burfun caiz oluşunda icma
vardır."
Aliyyü'l-Kârî'nin
ifadesine göre; el-Eşref ise, meclis muhayyerliğinin ortadan kalkmasını
gerektireceği için, taraflardan birinin ötekinin izni ve haberi olmadan
ayrılmasının caiz olmadığını söyler. Ancak, yukarıda işaret edildiği üzere
tarafların birbirinin izni olmadan ayrılmalarınının caiz olduğu icma ile
sabittir.