NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُسْلِمُ
بْنُ
إِبْرَاهِيمَ
حَدَّثَنَا
هِشَامٌ عَنْ
أَبِي
عِصَامٍ عَنْ
أَنَسِ بْنِ
مَالِكٍ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ إِذَا
شَرِبَ
تَنَفَّسَ ثَلَاثًا
وَقَالَ هُوَ
أَهْنَأُ
وَأَمْرَأُ
وَأَبْرَأُ
Enes b. Mâlik (r.a)'den rivayet
olunduğuna göre;
Nebi (s.a.v.), suyu üç
nefeste içer ve:
“Bu daha yarayışlı, daha
âfiyetli ve daha salimdir" buyururmuş.
İzah:
Müslim, eşribe; Ebû
Dâvûd, et'ime; Tirmizî, et’ime; Ahmed b. Hanbel, III, 119, 185, 211, 251, 400, 401,
VI, 465, 466.
Bu hadis-i şerif, suyu
üç nefeste içmenin müstehab olduğuna delâlet etmektedir. İbn Abbas (r.a)'m,
suyu iki nefeste içtiğine dair bir rivayeti varsa da, bu suyun iki nefeste
içilebileceğine dair bir delil teşkil edemez.
Bu mevzudaki rivayetlerin
farklılığına bakarak ulema, bir nefeste su içmenin caiz olup olmadığında
ihtilâf etmişlerdir. Saîd b. el-Müseyyeb ile Ata b. Ebî Rebâh'ın bir nefeste su
içmeye cevaz verdikleri rivayet olunur. İbn Abbas ile Tâvûs ve İkrime, bir
nefeste su içmenin mekruh olduğuna kaildirler. İbn Abbas, "Bu şeytan
içişidir" demiştir.
Esrem, bu babda şunları
söylemiştir: "Bu hadisler zahirlerine göre muhteliftirler. Bizce bu
hususta çözüm yolu; bir, iki, üç ve daha fazla nefes alarak içmenin caiz
olmasıdır. Zira bu hususta rivayetlerin muhtelif olması kolaylığa delâlet
etmektedir. Ama üç nefesi ihtiyar ederse iyi olur."[Davudoğlu, A. Sahih-i
Müslim Terceme ve Şerhi, IX, 331.]