NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
النُّفَيْلِيُّ
حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ
حَدَّثَنَا
أَبُو
إِسْحَقَ
عَنْ أَبِي
الْأَحْوَصِ
عَنْ أَبِيهِ
قَالَ أَتَيْتُ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فِي ثَوْبٍ
دُونٍ فَقَالَ
أَلَكَ مَالٌ
قَالَ نَعَمْ
قَالَ مِنْ أَيِّ
الْمَالِ
قَالَ قَدْ
آتَانِي
اللَّهُ مِنْ
الْإِبِلِ
وَالْغَنَمِ
وَالْخَيْلِ
وَالرَّقِيقِ
قَالَ
فَإِذَا
آتَاكَ
اللَّهُ
مَالًا
فَلْيُرَ
أَثَرُ
نِعْمَةِ
اللَّهِ
عَلَيْكَ
وَكَرَامَتِهِ
Ebu'l- Ahvas'ın babası Mâlik
b. Nadle'den rivayet olunmuştur; dedi ki: Eski bir elbise ile Nebi (s.a.v)'e
varmıştım. (Bana):
"Senin (zekat
verecek kadar) malın mülkün var mı?" diye sordu. "Evet" cevabını
verdi(m).
"Hangi (cins)
maldır?" diye sordu.
Allah bana deve, koyun, at
ve köle verdi, diye cevap verdi(m).
Allah sana bir mal
verdiği zaman Allah'ın nimetinin ve ikramının iz(ler)i senin üzerinde
görülsün" buyurdu.
İzah:
Nesaî, zine: Ahmed b.
Hambel 73.
Hadis-i şerif, maddî
imkanı olan kimsenin yeni elbise giymesinin müstehap olduğuna delalet
etmektedir.
Hali vakti yerinde
olduğu halde, başkalarının dikatini ve merhametini celbedecek şekilde eski
elbiselerle gezmek; hal diliyle, Allah'ın verdiği nimetleri inkar etmek,
dilenmek ve Allah'ı kullara bin nevi şikayet etmek anlamına geldiğinden doğru
bir hareket değildir.
Nitekim, " Ve
Rabbinin nimetini dile getir"[Duhâ 11] ayet-i kerimesi de kişinin,
Allah'ın kendisine verdiği nimeti gizleyip açığa vurmasını emretmektedir.
Nu'man b. Beşir'den
rivayet olunduğuna göbe, Nebi (s.a.v): "Aza şükretmeyen çoğa da şükretmez.
İnsanlara teşekkür etmeyen Allah'a teşekkür etmez. İnsanın kendisine verilen
nimeti itiraf etmesi şükürdür. İtiraf etmekten kaçınması ise küfrân-ı
nimettir" buyurmuştur.[Kurtubi, Cami'li ahkümi'l Kuran XX 102.]