NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مَسْلَمَةَ
الْقَعْنَبِيُّ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ الْعَزِيزِ
يَعْنِي
ابْنَ
مُحَمَّدٍ
عَنْ زَيْدٍ
يَعْنِي
ابْنَ
أَسْلَمَ
أَنَّ ابْنَ
عُمَرَ كَانَ
يَصْبُغُ
لِحْيَتَهُ
بِالصُّفْرَةِ
حَتَّى
تَمْتَلِئَ
ثِيَابُهُ
مِنْ الصُّفْرَةِ
فَقِيلَ لَهُ
لِمَ
تَصْبُغُ
بِالصُّفْرَةِ
فَقَالَ
إِنِّي
رَأَيْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَصْبُغُ
بِهَا وَلَمْ
يَكُنْ
شَيْءٌ أَحَبُّ
إِلَيْهِ
مِنْهَا
وَقَدْ كَانَ
يَصْبُغُ
ثِيَابَهُ كُلَّهَا
حَتَّى
عِمَامَتَهُ
Zeyd b. Eslem'den
rivayet olunduğuna göre; İbn Ömer (r.a) sakalını sarıya boyarmış. Hatta
elbisesini de tamamen sarı (boya) ile boyarmış, Kendisine (bir gün):
Sen niçin sarıya
boyanıyorsun? diye sorulmuş.
Ben ResululIah (s.a.v)'i
sarıya boyanırken gördüm. Kendisine sarıdan daha sevimli bir renk yoktu.
Elbisesini sarığa varıncaya kadar tümüyle sarıya boyardı.
İzah:
Buhari, libas: Müslim
Hacc; Ebû Davûd, menâsik; Nesâî zine: Ahmed b Hambel 11,66- 110.
Münziri'nin
açıklamasına göre, elbisenin san ile boyanmasının caiz
olup olmaması konusunda ulema ihtilafa düşmüştür.
Bazılarına göre hadisteki, Hz. Nebi'in elbisesini sarıya
boyanmasından maksat, saklını
zaferan ile boyaması sakalına değen giysilerinin de bu
boya ile boyanmasıdır.
Bazılarına göre de bu
hadiste sözü gücen cümle ile kastedilen, gerçekten Hz. Nebi'in elbisesini
tümüyle sarıya boyaması ve sarı boyalı elbise giymestdir.
Nitekim hadisin sonunda
bulunan "sarığına varıncaya kadar tüm elbisesini sarıya boyardı" cümlesi
de bu ikinci görüşü teyid etmektedir. Fakat bu cümle Buhari ile Müslim'in
rivayetinde yoktur.
AIiyyü'1-Kârî, metinde
geçen "Kendisine sandan daha sevimli bir renk yoktu" mea(lindeki
cümleye "îbn Ömer'e sarı renkten daha sevimli bir renk yoktu" manasını
vermiştir. Yani "ileyhi" kelimesindeki zamiri îbn Ömer'e
göndermiştir.
Her ne kadar mevzumuzu
teşkil eden hadis-i şerif ikinci görüşü te'yid ediyorsa da, bu görüş
"Melekler sarya boyanmış cenazede hazır bulunmazlar" hadisine aykın
düşmektedir. İbn Battal ve İbn TiıVe göre, sarıya boyanmayı nehyeden bu hadis,
bedenin cildinisarıya boyamakla ilgilidir. Sanya boyamanın caiz olduğunu ifade
eden mevzumuzu teşkil eden hadis ise elbisenin sarıya boyanması ile ilgilidir.
Mevahib yazarı İmam
Kastalânî'ye göre ise sarıya boyanmış elbise giymeye cevaz veren hadisler, bir
kısmı sarıya bonamış elbise giymekle ilgilidir. Bunu yasaklayan hadislerse tümü
sarıya boyanmış elbise giymekle ilgilidir.
İbnü'l-Cevzi'nin
açıklamasına göre, sahabe ve tabiinden bir cemaat sakallarını sarıya
boyaıianruş. Ahmed b. Hanbcl (r.a), sakalını sarıya boyamış birini görünce;
"Ölmüş bir sünneti dirilten bir kimse görüyorum" demiştir. Mezhep
imamlarının sarıya boyanmış elbise giymenin hükmü hakkındaki görüşlerini 4044
numaralı hadisin şerhinde açıkladığımızdan burada tekrara lüzum görmüyoruz.