SAHİH-İ MÜSLİM

Bablar Konular Numaralar

iMAN BAHSİ

<< 40 >>

DEVAM: 14- İSLAM('IN HASLETLERİ ARASINDAKİ) FAZİLET FARKI VE İSLAM'IN HANGİ İŞİNİN DAHA FAZİLETLİ OLDUĞUNUN BEYANI

 

64 - (40) وحدثنا أبو الطاهر أحمد بن عمرو بن عبدالله بن عمرو بن سرح المصري. أخبرنا ابن وهب، عن عمرو بن الحارث، عن يزيد بن أبي حبيب، عن أبي الخير، أنه سمع عبدالله بن عمرو بن العاص يقول: إن رجلا سأل رسول الله صلى الله عليه وسلم: أي المسلمين خير؟ قال: "من سلم المسلمون من لسانه ويده".

 

[:-160-:] Bize Ebu't-Tahir Ahmed b. Amr b. Abdullah b. Amr b. Serh el-Mısri de tahdis etti. (Dedi ki): Bize Ibni Vehb, Amir b. el-Haris'den, o da, Yezid b. Ebi Habib'den, o da Ebu'l-Hayr'den, o Abdullah b. Amr b. el-As'ı şöyle derken dinlemiştir:

 

Bir adam Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e: Müslümanların hangisi hayırlıdır, diye sordu. O: "Müslümanların dilinden ve elinden esem kaldığı kimsedir" buyurdu.

 

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir; Tuhfetu'l-Eşraf, 8929

 

A.DAVUDOĞLU

AÇIKLAMA: Bu hadîsi biraz ziyade ile Buhari, Ebu Davud, Nesai îbni Hibban ve Hakim tahric etmişlerdir.

 

Hadîsdeki (el) den murad hakiki el de ma'nevi el de olabilir. Bir kimsenin malını haksız yere istila etmek onu ma'nen elinde bulundurmakdır. Hadîs-î şerif: «Müslümanların en hayırlısı, bir müslümana sözle ve fiille eziyet vermeyen kimsedir.» ma'nasınadır. Elin zikredilmesi ekseri işler onunla görüldü-ğündendir.

 

Müslümandan murad da kamil müslümandır. Yoksa bu sıfatta olma­yan kimse müslümanlıktan çıkar demek değildir. Araplar: «Alim, Zeyddir; mal devedir.» derler. Bundan maksadları: «Kamil alim Zeyddir; makbul mal devedir.» demektir. Yani cümlede hasır değil tafdil vardır.  Bu hadîs dahi cevami'u'l-Kelimdendir. El ile dilin hassaten zikredilmeleri, çok kullanıldıkları içindir.

 

159,160,161,162

NEVEVİ ŞERHİ İÇİN TIKLA