NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
62 - (709) وحدثنا
أبو كريب.
أخبرنا ابن
أبي زائدة عن
مسعر، عن ثابت
بن عبيد، عن
ابن البراء،
عن البراء؛
قال:
كنا
إذا صلينا خلف
رسول الله صلى
الله عليه وسلم،
أحببنا أن
نكون عن
يمينه، يقبل
علينا بوجهه.
قال فسمعته
يقول "رب! قني
عذابك يوم تبعث
(أو تجمع)
عبادك".
{62}
Bize Ebû Kureyb rivayet
etti. (Dediki): Bize İbni Ebî Zaide, Mis'ar'dan, o da Sabit b. Ubeyd'den, o da İbni'l-Berâ'dan,
o da Berâ'dan naklen haber verdi. Berâ' şöyle demiş:
Biz, Resûlullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in arkasında namaz kıldığımız vakit onun sağ
tarafında olmayı dilerdik. Kendisi yüzünü bize donerdi. Ben, onun :
«Yâ Rabbî! Kullarını
(tekrar) dirilteceğin (yahut toplıyacağın) gün beni azabından koru!» derken
işitmişimdir.
(709) وحدثناه
أبو كريب
وزهير بن حرب.
قالا: حدثنا وكيع
عن مسعر، بهذا
الإسناد. ولم
يذكر: يقبل علينا
بوجهه.
{….}
Bize, bu hadîsi Ebû
Kureyb ile Züheyr h. Harb da rivayet ettiler. Dedilerki : Bize, Vekî',
Mis'ar'dan, bu isnâdla, rivayette bulundu. Yalnız:
«Yüzünü, bize dönerdi.»
cümlesini söylemedi.
İzah:
Kaadı îyâz'ın beyânına
göre Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in, namazdan sonra cemaata karşı
dönmesi, kalkıp evine giderken de olabilir. Selâm verdikten sonra dönmüş olması
da muhtemeldir. En akla yakın olanı da budur. Çünkü Nebi (Sallallahu Aleyhi ve
Selleırı) Efendimizin, namazdan sonra, mübarek yüzünü bütün cemaata doğru
çevirmek âdetiydi. Bu işi bazen sağından, bazen de solundan dönmek suretiyle
yapardı, Dönerken, kalkması yahut oturduğu yerden dönmesi muhtemeldir.
Hadîs-i şerif imamın
bulunduğu yerde kalmayıp, o yerden kalkması yahut dönmesi gerektiğine delildir.
Bunun sebebi, mescide sonradan girenlerin imamı namazda zannederek, ona
uymalarını önlemektir. Bir de imamın o yerde bulunma hakkı bitmiştir.
Binâenaleyh o yeri işgal etmekte başkasından evlâ olmadığını göstermek için
yerini değiştirir. Şu da var ki imamın bulunduğu yerde kalması, kendisine kibir
ve uçup verir. Gerçi Fahr-i Kâinat (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Efendimiz
hakkında böyle bir şey düşünülemezse de ümmetini bundan kurtarmak için dönmenin
sünnet olduğunu fi'len onlara öğretmiştir.