NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
119 - (734) وحدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة.
حدثنا
عبيدالله بن
موسى عن حسن
بن صالح، عن
سماك؛ قال:
أخبرني جابر
ابن سمرة؛ أن
النبي صلى
الله عليه
وسلم لم يمت،
حتى صلى قاعدا.
{119}
Bize, Ebû Bekir b. Ebî
Şeybe de rivayet etti. (Dediki): Bize, Ubeydullah b. Mûsâ, Hasan b. Sâlih'den,
o da Simâk'den, naklen rivayet etti. Şöyle demiş: Bana, Câbir b. Semura haber
verdiki,
Nebi (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem) oturarak namaz kılmadan vefat etmemiş.
İzah
Bu hadîsler dahî nafile
namazını oturarak kılmanın caiz olduğunu göstermektedirler.
Hafsa hadîsini Tirmizî
dahî rivayet etmiş ve: «Bu hadîs hasen sahîhdir.» demişdir. Zahire bakılırsa
Hz. Âişe hadîsi ile Hafsa (Radiyallahu anh) hadîsi arasında münâfât var gibi
görünürse de hakîkatta aralarında hiç bir münâfât ve muâraza yokdur. Çünkü Âişe
(Radiyallahu anha) 'nm:
«Resûlullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) namazını oturarak kılıyordu.»
demesinden, «Resûlullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) vefatından bir seneden fazla zaman önce namazını
oturarak kılıyordu.» mânâsı çıkmaz. Zâten bir yardımcı fiil olan «Kâne» devam
değil, Usûl-ü fıkıh ulemâsının bir kavline göre tekrar bile iktiza etmez.
Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in vefatından bir seneden fazla
önceleri nafile namazını oturarak kıldığı kabul edilse bile iki hadîs arasında
yine münâfât yokdur. Zîra Hafsa (Radiyallahu anh) ancak görmediğini
bildirmişdir. O, görmeden Resûl-ü Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Efendimiz
oturarak kılmış olabilir.
Bu bâbda Ümmü Seleme
(Radiyallahu anha) 'dan da rivayet vardır. Nesâî ile İbni Mâce'nin tahrîc
ettikleri bu rivayette Ümmü Seleme (Radiyallahu anha) :
«Nefsim, Kabza-i
kudretinde olan Allah'a yemin ederim ki, Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) -farz namazlar müstesna- geri kalan namazların ekserisini oturarak
kılmadan dünyâdan gitmedi.» demektedir.
Yine bu bâbda Enes b.
Mâlik ile Abdullah b. Şihhîr (Radiyallahu anhûma) 'dan da rivayetler vardır.